Tork illustrasjon nett

Bærekraft, en trend i restaurantbransjen i 2010

Nye, miljømerkede servietter hjelper restauranter å styrke innsatsen for miljøet. Ifølge en fersk undersøkelse fra National Restaurant Association* kommer miljøvern og bærekraftig utvikling til å bli en sterk trend i restaurantbransjen i 2010.

Publisert

Tork, et globalt varemerke fra SCA, fortsetter arbeidet med å produsere produkter som bidrar til å skape et bærekraftig samfunn. Interfold-serviettene fra Tork ble nylig sertifisert under EUs miljømerkeordning.

Økende forståelse i bransjen

I restaurantbransjen er det i dag en økende forståelse for hva næringen selv kan bidra med for å skape et bærekraftig miljø. Et eksempel på dette er at et økende antall restauranter som ønsker å imøtekomme gjestenes krav om langsiktige miljøløsninger, stiller krav om miljøsertifiserte produkter.

- Dagens gjester blir stadig mer krevende. De forventer at restaurantene tar dette med miljø og bærekraft alvorlig. Vi har med stor glede registrert en økende interesse fra restauratører som vil bidra til å skape et bedre miljø. De har forstått at også de kan gjøre noe, for eksempel gjennom sine valg av råvarer eller gjennom de papirserviettene og tørkematerialene de kjøper inn, sier Karin Carlsson, seksjonsleder hos Miljömärkning Sverige AB, som er det kompetente organ for merking av Interfold-servietter.

Målbevisst arbeid

Tork har jobbet målbevisst i flere år å få sine produkter sertifisert i henhold til EUs miljømerkestandard.

Kravene for sertifisering dekker flere områder, blant annet hvordan råvaren blir produsert, energibruk under produksjonen, de aktuelle produksjonsprosessene og hvordan produktet kan resirkuleres. Produkter fra Tork som er sertifisert i henhold til EUs miljømerkeordning, hjelper bedrifter til å ta det steget som skal til for å få sin egen sertifisering og dermed redusere innvirkningen på miljøet.

De 10 tydeligste trendene i restaurantbransjen i 2010 i henhold til National Restaurant Association:

1 Lokalt dyrkede råvarer

2 Kortreist kjøtt og sjømat

3 Bærekraftig utvikling

4 ”Bite-size”-/minidesserter

5 Lokalt produsert vin og øl

6 Ernæringsmessig balanserte barneretter

7 Halve porsjoner/mindre porsjoner til lavere pris

8 Opprinnelsesmerkede ingredienser

9 Bevissthet om glutenfri mat/matallergier

10 Bærekraftig sjømat

- Ved å bruke EU-miljømerkede produkter fra Tork, viser brukeren tydelig at han tar miljø og bærekraft på alvor. En slik bevisst holdning styrker selskapets troverdighet og merkevare, sier Line Pedersen, produkt-og markedssjef SCA, for Tork.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS