Pernod-Ricard-logo

Pernod Ricard Norway og Brand Partner fusjonerer

Kampen om det norske vin- og brennevinsmarkedet hardner til. Pernod Ricard Norways fusjon med Brand Partners gjør Pernod Ricard Norway til Norges nest største vin- og brennevinsaktør. Bare Arcus er større.

Publisert

Erik Amundsen i Pernod Ricard Norway.

– Dette er en viktig strategisk satsing for oss. Styrken og utviklingsmuligheten etter fusjonen ligger i de kjente merkevarene Brand Partners har hatt og at disse nå ligger hos et importselskap som Pernod Ricard Norway. Vi ønsker fortsatt å vokse og vi har fremdeles et stort potensial i Norge, spesielt på brennevinssiden, sier administrerende direktør Erik Amundsen i Pernod Ricard Norway.

Altia ut

Inntil nylig har Pernod Ricard hatt 50 prosent av eierskapet i Brand Partners, mens det finske statseide selskapet Altia har eid den andre halvdelen av selskapet.

Etter at Pernod Ricard kjøpte ut Altia og fusjonerte de to selskapene, er det kun Arcus som er større på det norske vin- og brennevinsmarkedet.

Store og sterke merkevarer

Pernod Ricard Norway har allerede store merkenavn som ABSOLUT Vodka i sin norske portefølje. ABSOLUT er den største og mest solgte internasjonale vodka i Norge.

Etter fusjonen med Brand Partners har de også sikret seg solide internasjonale merkevarer som Jacob’s Creek, Jameson, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell på det norske markedet. Jacob’s Creek er blant annet den mest solgte australske vin på flaske i Norge.

– I 2009 solgte Pernod Ricard Norway mer enn 5,6 millioner liter brennevin og vin, og denne fusjonen sikrer oss store og etablerte internasjonale merkevarer som helt klart vil styrke vår posisjon i det norske markedet ytterligere de kommende årene, tror Amundsen.

Verdens nest største

Det franske selskapet Pernod Ricard er verdens nest største aktør innen vin og brennevin. Gruppen har en svært sterk posisjon på verdensmarkedet. 55 prosent av selskapets omsetning skjer utenfor Europa, og mer enn 89 prosent utenfor Frankrike

Pernod Ricard Norway, tidligere V&S Norway, ble etablert etter at det franske morselskapet kjøpte opp svenske V&S i 2008. Før dette hadde Pernod Ricard vært representert i Norge gjennom nettopp Brand Partners, som på den tiden var et joint venture-selskap med det finske statseide vin- og brennevinsselskapet Altia.

Pernod Ricard Norway

• Pernod Ricard Norway fusjonerte med Brand Partners 23. mars i år.

• Dette gjør Pernod Ricard Norway til Norges nest største vin- og brennevinsaktør, bak Arcus.

• Inntil nylig har Pernod Ricard eid halvparten av Brand Partners. Det finske statseide selskapet Altia har eid de resterende 50 prosentene. Pernod Ricard kjøpte ut den finske deleieren, før selskapet ble fusjonert med Pernod Ricard Norway (tidl. V&S Norway).

• Pernod Ricard Norway har i dag store merkenavn som ABSOLUT Vodka, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater, Martell, Havana Club og Jameson i sin norske portefølje.

• I 2009 solgte Pernod Ricard Norway mer enn 5,6 millioner liter brennevin og vin.

• I 2008 hadde Pernod Ricard Norway driftsinntekter på over 253 millioner kroner med et resultat før skatt på over 28 millioner kroner.

• V&S Norway endret navn til Pernod Ricard Norway i 2009 etter at det franske morselskapet Pernod Ricard kjøpte opp svenske V&S i 2008.

Pernod Ricard internasjonalt

• Det franske selskapet Pernod Ricard er verdens nest største aktør innen vin og brennevin. Gruppen har en svært sterk posisjon på verdensmarkedet.

• 55 prosent av selskapets omsetning skjer utenfor Europa, og mer enn 89 prosent utenfor Frankrike.

• Pernod Ricard kan vise til gode tall internasjonalt i 2009. På tross av finanskrisen solgte konsernet mer av sine mest profilerte merkevarer, som f.eks. ABSOLUT Vodka, Ballantine’s Whisky, Jameson og Havana Club. Fra juli til desember steg omsetningen internasjonalt med 13 prosent til 4,21 milliarder euro, og selskapets driftsresultat ble 1,2 milliarder euro.

Brand Partners i Norge

• Brand Partners har vært etablert i Norge siden 1995 med en lang rekke vin- og brennevinsprodukter i porteføljen.

• Brand Partners vokste sterkt ved at Pernod Ricard kjøpte selskaper som Seagrams i 2002 med merker som Mumm, Chivas Regal og Martell, og Allied Domecq i 2005 med Beefeater og Ballantine’s.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS