Steinar Vadla Risa3

Lite kontanter ikke nok

– Lite kontanter i kassen er ikke nok til å holde ranerne unna. Hotellene har trodd at de ville gå fri for ran fordi de har lite penger i kassen. Dette er dessverre en feilvurdering, sier daglig leder Steinar Vadla Risa i Sector Sikkerhetsbyrå.

Publisert

–- Hotellene har trodd at de ville gå fri for ran fordi de har lite penger i kassen. Dette er dessverre en feilvurdering, sier daglig leder Steinar Vadla Risa i Sector Sikkerhetsbyrå. (Foto: Jan Tveita)

– Utviklingen var ventet, forsetter Steinar Vadla Risa.

Hotellran og tyveri fra hotellgjester har mange sikkerhetsfolk lenge spådd ville bli et nytt mål for kriminelle elementer. Først og fremst fordi tyveri i lobby og frokostsal fra hotellgjester allerede er et problem.

Slike tyverier skjer ukentlig fra hotell, spesielt i Oslo-området. Der forsvinner pc-er, reiseleders veske, kofferter, vesker og bager fra gjester som enten sjekker inn eller ut eller inntar måltider.

To typer hotellranere

– Det er grovt sett to slags ranere som går løs på hotell. Den ene kategorien er slitne rusmisbrukere som begår impulsran for raskt å skaffe seg et par tusen kroner i kontanter. Dette beløpet er som oftest stort nok til å dekke dagsbehovet for rusmidler. Denne gruppen trekker vekk fra kiosker, bensinstasjoner og butikker fordi disse bransjene nå generelt er bedre sikret.

– Den andre gruppen som raner og stjeler på hotell, er omreisende, utenlandske kriminelle smågrupper. Hotell er fristende for utenlandske kriminelle som ser på Norge som et eldorado på grunn av et fraværende politi og et generelt lavt sikkerhetsnivå.

– Nå har politiet begynt å ta affære overfor disse grupperingene. Det er riktignok tre år for sent, men bedre sent enn aldri, mener Vadla Risa.

Bruk seddelboks

– Første bud er at de hotellene som fremdeles ikke har gode rutiner for pengehåndtering, må få dette på plass umiddelbart. En seddelboks er et effektivt virkemiddel i så måte. Det tar et kvarter å bryte opp boksen, og så lang tid kan ikke ranerne vente. Derfor får raneren bare med seg småbeløp fra kassen. Resten av kontantene befinner seg allerede trygt nedi seddelboksen.

Bruk ransalarm

– En ransalarm med direkte tilkobling til politi eller vaktselskap er viktig når du betjener resepsjonen på et hotell. Men da må du også vite hvor ransknappen er, slik at du får brukt den når raneren dukker opp, understreker Vadla Risa.

Bruk kamera

– Ikke minst må hotellet sørge for å få på plass kameraovervåking, og denne må være av god kvalitet. Styr unna billig kameraovervåking av dårlig kvalitet. Syretesten på godt kamerautstyr er at en person skal være lett gjenkjennelig to meter fra resepsjonen.

– Rusmisbrukerne er som oftest lokale kjenninger av politiet. De er ikke så nøye med å kamuflere seg før de foretar et impulsran, og de vil være lette å identifisere på basis av kamerabildene.

Bruk vaktselskap

– Har hotellet avtale med et vaktselskap? Dersom du synes dette blir for kostbart, gå sammen med andre hotell. Da deler dere på kostnadene, og hotellet får en ekstra sikkerhet ved at vaktselskapet legger vaktrunden regelmessig innom hotellet.

Bruk media

– Bruk media for det det er verdt. Opplys om at her på hotellet er det ingen penger å hente. Spesielt de store hotellkjedene har nok ressurser til å bruke media aktivt i en slik strategi.

Bruk de ansatte

– Ransutsatte hotell bør ha to på jobb i resepsjonen om natten. Dersom du synes dette er dyrt, er mitt motspørsmål: Har du råd til å la være?

– De hotellansatte har knapt nok snakket om ransfaren før, fordi ran rett og slett ikke har vært et aktuelt tema. Men nå bør de snakke om det. Tar ikke ledelsen initiativ til å snakke om ran, oppfordre til å delta på ranskurs o.l., kan konsekvensen bli at de hotellansatte blir engstelige for å gå på jobb.

– Snakk sammen om ransfaren, lyder oppfordringen fra Steinar Vadla Risa i Sector Sikkerhetsbyrå.

Les mer om hotellsikkerhet i Horeca nummer 2 2010

Bli abonnent på Horeca her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS