Bakeributikk Paleet
Bakeributikk Paleet

Myke tepper påvirker kjøpelysten

Myke tepper eller hardt gulv? Underlaget kan påvirke kjøpelysten.

Publisert

Underlaget påvirker kjøpelysten også i et bakeri. (Illustrasjonsfoto: Geir Nøsterud)

Førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Bendik Samuelsen, minner om at butikker ofte utformes for å gi oss bestemte kroppslige følelser.Han viser til at et bakeri, en jeansbutikk for tenåringer og en kaffebar alle bruker sanseinntrykk for å få oss til å komme i et spesielt stemningsleie. Den ferske undersøkelsen viser at vi påvirkes av flere sanseinntrykk enn vi vanligvis tenker på.

Påvirkes av omgivelsene

- Grunnprinsippet er at vi påvirkes av omgivelsene på måter vi ikke er klar over. Det dreier seg ikke bare om det vi umiddelbart tenker på, som lyd, lys og lukt. Studien viser at det også er mye mer som påvirker oss, sier Samuelsen til forskning.no.Skal man innrede en butikk etter funnene i den nye studien, bør det kanskje være teppegulv midt på gulvet og hardt gulvbelegg foran hyllene. Men det er tvilsomt om resultatene kan brukes i praksis, og i virkelighetens verden vil gulvet bare være av mange faktorer, påpeker Samuelsen.

Fastfood.no

"