Lam i kjøledisken
Lam i kjøledisken

Vi fyller fryseren med lam

Ferske tall viser at nordmenn hamstrer hele lam for å fylle fryseren. Akkurat som vi gjorde på 60-tallet. Høstens lammekjøtt ligger allerede fristende i butikkhyllene, og tall fra dagligvarekjeden Ultra viser at mange planlegger å kose seg med lammekjøtt i lang tid fremover. I 2008 ble det solgt over tre tonn lammekjøtt som hele eller halvt lam. Dette er over 1,2 tonn mer enn året før.

Publisert

Lammesesongen får oss ikke bare til å hente fram gamle tradisjonsrike oppskrifter, vi hamstrer og fryser lammekjøtt – akkurat som på 60-tallet. (Foto: Caroline Bækkelund Ellingsen)

– Vi tror denne trenden vil gjøre seg gjeldende også i år. Mange kjøper store lammestykker for å holde selskap med helgrillet lam, men også for å fylle fryseren slik man gjorde på 60-tallet, sier markedssjef Glenn Steiner hos Ultra.

Spesialiteter øker

Samtidig som fryserne fylles med ferskt lammekjøtt, putrer fårikålgrytene på komfyren. – I lammesesongen ser vi at kundene våre velger tradisjonelt. De mest populære middagsrettene er lammelår, stek, bog og grytekjøtt, men det er også gledelig å se at spesialiteter blir tatt godt i mot, sier ferskvaresjef hos Ultra Stavanger, Mette Østrem.

Lammeskank er blant spesialitetene som har økt i popularitet. Der har dagligvarekjeden bortimot tredoblet salget fra 2007 til 2008, fra 1,2 tonn til 3,2 tonn solgte lammeskanker.

Lammeskank

– Lammeskank selger vi mye av, men også lammeburger og lammekebab er populært, sier Østrem.

Ferskvaresjefen sier at det er en klar økning i salget av hele lam fra i fjor. – Vi har flere kunder innom hver dag, som kjøper hele lam. De forteller gjerne hvordan de vil ha det oppskåret, slik at det er klart til å putte rett i fryseren, sier Østrem.

Tall fra Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) viser at nordmenn i snitt spiser seks kilo lammekjøtt hver i året.

Velger tradisjonelt

Forbrukerne velger gjerne tradisjonelt i lammekjøttsesongen, men de er ikke like opptatt av å velge økologisk. Tallene fra Ultra viser ingen vekst i salget av økologisk lam. I fjor solgte kjeden 426 kilo økologisk lam, og det er bare noen få promille av det totale salget på nærmere 165 tonn lammekjøtt.

– Det er mulig dette skyldes at mange tenker at lam som har beitet på høyfjellet og i norsk natur er naturlig økologisk, og derfor ikke vektlegger økologielementet i like stor grad, sier markedssjef Steiner.

(Pressenytt)