Fotballpublikum
Fotballpublikum

Sportsturisme - fremtidens reisetrend

Sportsturisme blir fremtidens reisetrend. Det mener lederne for verdensledende reisebedrifter. Dessuten kan undervannsturisme og åpne hjem, som bringer turistene enda nærmere det lokale, bli reisehits de neste tiårene.

Publisert

Sportsturisme blir fremtidens reisetrend, mener forståsegpåerne. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

World Travel Market er en årlig samling for hele verdens reiselivsindustri. I år feirer arrangementet sitt 30-årsjubileum, og i den forbindelse har nettstedet Travel Daily News spurt en rekke sjefer og eksperter i bransjen om hva de tror vil prege reiseliv og turisme verden de neste 30 årene.

De spurte har blant annet tro på sportsturisme, undervannsreiser, mobile hotell og overnatting i private hjem, melder Travelnews.no.

Aggressiv markedsføring

– Sportsturisme kommer til å bli stort de neste 30 årene. Vi har som mål å sikre oss store sportsarrangmenter også etter verdensmesterskapet i fotball i 2010. Dette for å tiltrekke oss turister hele året, øke antall besøkende og forbedre livene til alle sørafrikanere, sier Didi Moyle, konsernsjef i South African Tourism.

Formann i World Travel Market, Fiona Jeffrey, istemmet:

– Sportsturisme tar virkelig av for tiden, og i løpet av de neste 30 årene tror jeg denne sektoren kommer til å bli aggressivt markedsført.

Under vann

– Jeg etterlyser en teknologi som gjør det mulig å reise og feriere under havoverflaten. Her er det mye vakkert og uoppdaget, uttaler Thomas Cook-sjef, Manny Fontenla-Novoa,

Direktør i Caribbean Tourism Organization UK, Carol Hay, mener overnatting i private hjem vil være verdt å satse på fremover.

– De neste 30 årene vil vi prøve å få flere lokale til å åpne opp sine hjem for turister. Denne typen turisme appellerer til etisk bevisste reisende fordi det vil kunne styrke den lokale økonomien. Dessuten kommer turistene enda nærmere lokalbefolkningen.

Mobile eller flyttbare?

Fiona Jeffrey i World Travel Market har forslag til hvordan fremtidens hoteller kan bli mer etiske.

- Hotellene bør være midlertidige, mobile eller lett flyttbare dersom de settes opp på steder hvor de kan skade miljø eller samfunn, mener hun.

President i Marriott International, Ed Fuller, er en av mange som mener hotellgjester vil komme til å kreve mer personlig service og tilrettelegging i årene som kommer.

- Fremtidens turister vil kreve at hotellopplevelsen tilpasses deres personlige interesser. Det vil også bli mer og mer viktig at det aller nyeste innen teknologi er tilgjengelig på hotellet.

Travel News

"