Magnus Berglund Scandic nett
Magnus Berglund Scandic nett

Scandic med informasjon for spesielle behov

Scandic blir den første hotellkjeden som lanserer egen informasjon for gjester med spesielle behov. - Vi velger nå å samle all informasjon for gjester med spesielle behov på ett sted. På hvert hotells nettsider står det nå svar på de 80 vanligste spørsmålene, sier hotellkjedens handikapambassadør Magnus Berglund.

Publisert

- For eksempel hvor langt det er fra parkeringsplassen til inngangen, om det finnes teleslynger og hvor bred døråpningen til rommet er, sier Berglund.

Ulike behov

- Vi leter alle etter informasjon når vi skal velge hotell og møtelokaler, og vi stiller spørsmål basert på våre egne, individuelle behov. Hotellene er forskjellige og alle gjester har ulike behov, derfor er det svært viktig å tilby informasjon som fører til at den enkelte gjest kan velge den overnattingsløsningen som passer best, heter det videre i en pressemelding fra Scandic.

Handikapambassadør i Scandic, Magnus Berglund. (Foto: Scandic)

Testing og evaluering

De siste månedene har Scandic invertert alle sine hoteller, med målinger, testing og evaluering av de mulighetene og hindringene som finnes. Det å reise med spesielle behov stiller ofte større krav til planlegging, og den nye informasjonen kommer til å gjøre tiden før reisen enklere.

- Unikt tilbud

- Vi nøyer oss ikke med å opplyse om at hotellene er tilgjengelige for alle, vi forteller også hvordan og hvilke hindringer man kan støte på. Alt står samlet på kjedens nettside. Dette er unik informasjon og et flott hjelpemiddel for alle gjester, og listen vil bli kontinuerlig oppdatert med ny informasjon. Jeg har ikke sett noe lignende hos noen annen hotellkjede i verden, sier Scandics handikapambassadør Magnus Berglund.

Tilgjengelighetsspørsmål

For cirka fem år siden begynte Scandic å jobbe aktivt med tilgjengelighetsspørsmål, og siden den gang har man sett en positiv økning i antall gjester med funksjonshemninger.

Tilgjengeligheten er en viktig sak i dag, og informasjon om mulighetene og hindringene som finnes, bidrar til å øke folks uavhengighet.

Fullbookede handikaprom

- I dag reiser personer med funksjonshemninger i stadig større grad. For noen år siden kunne det være vanskelig å fylle hotellenes handikaprom på hverdagene, men i dag er de fullbooket nesten hver dag. Det å tilby all den informasjonen som gjestene våre trenger for å føle seg trygge før reisen, er en naturlig utvikling for Scandic. Vi har jobbet aktivt med tilgjengeligheten på hotellene våre siden 2003 og er blitt et forbilde for mange i bransjen, sier Frank Fiskers, konsernsjef og administrerende direktør hos Scandic.

Pressemelding