ferie_Colourbox

Reisetrender i fremtiden

Fire aktuelle nøkkelord kommer til å prege fremtidens reisende. Et interessant skifte i alderskonturene er også underveis, og dette vil derfor endre reisene våre fra festreiser mot en økende grad av opplevelsesreiser. Tyngdepunktet endrer seg også fra å være reisemålsfokusert til å være temafokusert.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Verden er i stadig forandring, og det samme gjelder for våre reisevaner. Reisemål som var interessante for ti år siden, er kanskje helt uinteressante om ti år, og i tillegg kan dette være forårsaket av grunner vi knapt kan ane. Internett gir oss en rask måte å holde oss oppdatert om urolighetene i verden, og dermed effektivt planlegge våre reiser slik at vi unngår dem.

Nøkkelord

Vær, sykdom, finanskrise og sikkerhet er de fire nøkkelordene som i større grad kommer til å prege vår reising i fremtiden. Eller rettere sagt, vi vil være preget av hvordan vi kan unngå at våre reiser vil lide på grunn av dem. De reiselystne blir stadig mer medvitende om en verden utenfor bodegaene og badestrendene, men uten Internett og reisesider som Zoover, tvinges vi til å stole på utdatert informasjon.

Det er naturlig at vi i fremtiden vil forsøke å reise til steder hvor det er trygt å ferdes, og helst så langt bort fra utrygge og smittefarlige steder som mulig. I løpet av de neste 5-10 årene kommer dette å bli et betydelig større fokus, og det vil derfor ikke være sikkert at de tradisjonelle reisemålene vil klare å stå imot konkurransen. Selv været, eller faren for ekstremt vær, kommer til å spille en rolle i våre valg av reisemål.

Det neste ordet, eller kanskje mer korrekt beskrevet som en megatrend, er internettbestilling. Denne typen reisebestilling har økt eksponentielt, og om et par år kan man kanskje ikke gå på et reisebyrå lenger. Flyselskapene er i ferd med å bli reisebyråer selv, og har i større grad etablert samarbeidsordninger med hoteller. Kjøper man en flybillett, kan man bestille hotell samtidig, eller motsatt. Flybilletter selges også noen ganger til en urealistisk lav pris så lenge man bestiller hotell samtidig.

Kulturreiser øker –

private omgivelser blir et fremtidig krav

Pukkelen på befolkningspyramiden er på vei oppover, og kjøpekraften likeså. Til forskjell fra ungdommer, vil eldre være mer opptatte av kulturelle reiser, samt å delta i kurs, og så videre.

Svømme med delfiner? Hvor skal man reise da? I første omgang sikter man seg inn mot de 5-10 stedene i verden der dette tilbys, og da spiller det mindre rolle hvor dette faktisk er. Stedsfikseringen er på vei ut, og opplevelsene er på vei inn.

Det å reise på cruise ble tidligere sett på som ekstrem luksus, men dette er i ferd med å forandre seg. Når man blir eldre vil man ikke lenger være interessert i øyhopping, men man vil heller besøke kulturelt interessante steder på en mer praktisk måte. Hoteller som kan betjene mennesker med spesielle behov, gjør også et stort inntog. Et typisk behov kan være eldre mennesker som gjerne vil delta i ulike former for kurs. Økologiske hoteller kommer også til å være i fremmarsj, ettersom moderne mennesker ønsker å vite at de ikke skader naturen ved å reise på ferie.

Mange å velge mellom

Asia er også i ferd med å øke i popularitet, til tross for den åpenbare sikkerhetsrisikoen ved å reise dit. Tidligere var det bare 5-10 reisemål å velge mellom, men nå er det 50-60, hvor hver enkelt kan velge det til enhver tid sikreste reisemålet.

Øst-Europa er i ferd med å gjenoppta sin tidligere posisjon som et ferieparadis. Kroatia for eksempel, er på vei til å bli en storaktør i markedet, til tross for at de ikke var tilstedeværende overhodet for bare noen år tilbake.

Ferieleiligheter og ulike former for private overnattingssteder blir viktigere, for eksempel når to familier reiser for å først og fremst tilbringe tid sammen, eller for de som reiser bort for å feire farmors sekstiårsdag. Å hoppe og skrike på stranden er ikke et alternativ til stille middager i private omgivelser for to personer som vil feire sin bryllupsdag.

All inclusive – en økonomisk løsning i tøffe tider

På sekstitallet fantes det knapt fraskilte foreldre, men i dag er dette helt vanlig, og disse personene vil også ut og reise. En ensom mor med barn vil gjerne kunne ta seg en langhelg i Roma. Forhåndsbetalte ferier innebærer at man kan reise uten å måtte bekymre seg for ekstrautgifter. Bare se på Zoover hva som faktisk er inkludert. Det hotellet påstår er ikke alltid sannheten. Utvannede drinker og kald mat er en bra måte å spare penger på – altså for hotellet. Men dette tjener ikke deg, og vil derfor slå tilbake for dem i ettertid.

Forretningsreiser med fleksibilitet

Forretningsreiser kommer til å bli benyttet i større grad for å motivere medarbeiderne. Nordeuropeiske bedrifter har for eksempel begynt å leie hus i Spania, hvor de sender noen av sine ansatte ned dit i en uke, og de ansatte kan dermed jobbe via Internett på dagtid og kose seg på kveldstid. Andre metoder som begynner å bli populære er tjenestereiser med familien til trivelige steder, hvor den ansatte deltar i en konferanse på dagtid, men kan være sammen med familien på kveldstid etter at arbeidet er unnagjort.

Zoover, Twitter og Facebook

Det er åpenbart at alle sosiale nettverk som finnes på Internett i dag, hjelper med å spre informasjon om reisemål på en måte som aldri har vært mulig tidligere. Venner kan se feriebilder du har lagt ut, og disse personene prater deretter med sine venner igjen, og på den måten sprer informasjonen seg som bråtebrann i tørt gress. Dette er mye mer troverdig enn noen som helst annonsering i dagspressen vil være, ettersom kilden er pålitelig og personlig.

Med Twitter kan man sende øyeblikkelige rapporter fra sitt feriested. Hvor varmt er det i bassenget akkurat nå? Hvordan er været? Hvor dyre er drinkene? Dette er svar man aldri får av et reisebyrå.

Reising blir mer brukervennlig

Zoover og andre reisesider er i ferd med å snu bransjen på hodet. Alle som vil kan se bilder og videoklipp fra reisemålene, og på Google Maps kan man til og med selv sjekke hvor langt det er til stranden og forestille seg hvordan området rundt ser ut.

Reising kommer til å bli mer brukervennlig i fremtiden, og de reisende kommer til å ha høyere forventninger. Samtidig skaffer man seg flere valgmuligheter om man er bedre forberedt. Skuffet over ett eller annet kommer man alltid til å bli, men med reisevurderingssider som Zoover reduseres skuffelsene betydelig, i og med at man kan unngå de verste problemene allerede før man har kommet frem. Zoover gjør sitt slagord verdig: “Du kunne ha visst om det”.

Les mer på www.zoover.no

Pressemelding

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS