Økologiske Norgården biffstrimler nett

Økologiske Norgården med storsatsing

Under merkevarenavnet Økologiske Norgården vil norske forbrukere få tilgang til over 40 nye økologiske produkter av egg, kylling, kalkun og fersk kjøtt. - Dette er historiens største satsing på økologisk kjøtt i Norge, sier merkevaresjef Kjersti Sørby i Økologiske Norgården.

Publisert

Biffstrimler fra Økolgiske Norgården.

- Bare det siste året har salget av økologisk kjøtt fra Nortura økt med 51 prosent. Vi skal imøtekomme denne voksende etterspørselen med et bredt utvalg attraktive produkter.

Klar trend

Det er en tydelig økologisk utvikling i samfunnet.

Profilerte kokker, utesteder og festivaler bruker økologiske råvarer, og det er mer bevissthet rundt både egen sunnhet, miljø, kvalitet og dyrevelferd. Regjeringen har et ambisiøst mål om 15 prosent økologisk landbruk innen 2015. Det innebærer 7500 flere bønder enn i dag.

Ny profil og emballasje

- Vi skal gjøre vårt til å bidra til at målet nås. Gjennom denne helhjertede satsingen sørger vi for økt synlighet, tilgjengelighet og et stort varesortiment innen økologisk kjøtt og egg, sier Kjersti Sørby.

Økologiske Norgården har utviklet en ny profil og emballasje med et moderne preg, som skal tiltrekke seg den bevisste forbrukeren. På emballasjen er det fine oppskrifter og på selskapets nye webside finnes mer informasjon og mattips.

Stort ønske om økologisk kjøtt

Norgården foretok nylig, i samarbeid med Carat Insight, en undersøkelse blant 1000 forbrukere i alderen 25 til 60 år om deres holdninger og forhold til økologisk mat. Blant de viktigste funnene er:

* Totalt 66 prosent kjøper økologisk mat. Av disse kjøper 53 prosent av og til, 10 prosent relativt ofte og 3 prosent så ofte de får tak i det.

* 52 prosent har kjøpt økologiske produkter de siste fire ukene.

* De mest solgte økologiske produktene er frukt og grønt (52 prosent), egg (35 prosent), meieriprodukter (32 prosent).

* I tillegg til de tre ovennevnte kategoriene, ønsker svært mange å kunne kjøpe økologisk kalkun og kylling (29 prosent) og kjøtt (26 prosent).

* Blant de spurte tilhører 22 prosent pådriverne og de svært bevisste økologiske kjøperne, hvorav 86 prosent har kjøpt økologisk mat de siste fire ukene.

* Det de spurte assosierer med økologisk mat, er at det er uten sprøytemidler og fritt for giftstoffer og kjemikalier. Økologisk mat forbindes med sunnhet og godt for miljøet. Dyrevelferd er også viktig for mange og at det smaker bedre.

* Rundt 50 prosent synes de mangler en del kunnskap om fordelene ved økologisk mat.

* Nærmere 50 prosent av de spurte synes økologisk mat er for dyrt som hverdagsmat. På samme tid er ca. 40 prosent i mer eller mindre grad villige til å betale mer for økologiske produkter.

* Nærmere 60 prosent synes økologisk mat er trendy

* 43 prosent har mer eller mindre skepsis for hvor økologiske produktene virkelig her, og noen kunne derfor tenke seg sporing tilbake til produsent.

Fakta Norgården

* Økologiske Norgården er en merkevare i Nortura BA.

* Nortura BA er et resultat av fusjonen mellom Gilde Norsk Kjøtt BA og Prior Norge BA, og er organisert som et samvirke eid av 28 000 bønder.

* Selskapet har en årsomsetning på ca. 17 milliarder kroner, med industrivirksomhet i 37 kommuner over hele landet og har om lag 6500 medarbeidere.

* Norgården er selskapets økologiske satsing med start høsten 2008.

* Norgårdens produkter er 100 prosent økologiske. Kjøttet kommer fra dyr som får leve så nært opp til sine naturlige instinkter som mulig, med stor bevegelsesfrihet, mye lys, frisk luft og økologisk for.

Mer informasjon på Norgårdens hjemmesider

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS