Kyllingføtter nett

Norske kyllingføtter blir festmat i Kina

Norske kyllingføtter skal nå sette en ekstra spiss på kinesiske supper. Planen er å sende av gårde opp mot 20 tonn i uka. - I Kina er kyllingføtter mye brukt som tilsetning i supper. De norske føttene blir å regne som særlig eksklusive, med god smak og garantert frie for salmonella, sier disponent Rune Birkeland i Norilia.

Publisert

Norske kyllingføtter gjør susen i en virkelig god suppe, mener kineserne. (Foto: Nortura)

Bedriften er eid av Nortura og tar seg av tilleggsprodukter fra kjøttindustrien. Mye av varene ville tidligere bare blitt regnet som slakteavfall.

Kyllingføtter har hittil kun blitt malt opp og brukt i minkfor. Det er første gang de eksporteres for å bli mat for mennesker.

- Maskiner og utstyr blir i disse dager installert i Norturas kyllingslakteri i Elverum. Etter planen skal den første leveransen skipes av sted i september, sier Birkeland.

20 tonn i uka

Slakteriet har kapasitet til å levere 20 tonn kyllingføtter i uka. I starten vil volumet trolig ligge rundt 15 tonn. Norilia regner med å få mellom fire og seks kroner per kilo.

- Norilias eksport til Asia har økt sterkt de senere årene, og kineserne har lenge utmerket seg som storkjøpere av mer eksotiske produkter som for eksempel svinemage og svinehaler, sier Birkeland.

Halene trimmes for bust og hår, før de serveres som friterte, sprø delikatesser.

- Vanene varierer fra land til land. Japanerne synes det er gjevt å servere mat basert på vommuskel fra storfe. Koreanerne koser seg med fettende, eller endetarm, som sprøstekes og spises som snacks, sier Birkeland.

Bruker hele dyret

Utover tilleggsproduktene fra slakteprosessen, leverer Norilia huder, skinn, naturtarm og ull. Omsetningen er drøyt 300 millioner i året. Nær 80 prosent selges til utlandet.

- Bakgrunnen for satsingen var nye slakteforskrifter og strenge krav til ressursutnyttelse i konsernet. Nå går omtrent ingen ting til spille. Alt blir i praksis brukt, sier administrerende direktør Morten Sollerud i Norilia.

Tilleggsproduktene tilsvarer drøyt to tredjedeler av kjøttvekten. Det betyr at for hver kilo kjøtt som slaktes må man finne et marked for 0,7 kilo tilleggsprodukter. Norilia leter stadig etter nye avsetningsmuligheter for produktene for å bidra til å styrke hele konsernets lønnsomhet.

EU er største avtaker av produktene, men Asia er det raskest voksende markedet.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS