Britannia Hotel Trondheim2
Britannia Hotel Trondheim2

Norske hotell med stjerner

Hvis alt går etter planen skal den nye stjerneordningen for norske hoteller være på plass om et snaut år, 1. januar 2010. I utlandet er det helt vanlig med stjerneklassifisering, men det er blandede meninger i bransjen om innføringen.  

Publisert

- Ut fra et forbrukerperspektiv er det på tide med et klassifiseringssystem for norske hoteller. Og det kan virke noe rart at næringen er så mye imot. Men vi tror at et system vil tvinge seg fram ganske raskt, sier direktør i HSH Reise (tidligere Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon), Hilde Charlotte Solheim til Dagbladet, som tror at de aller fleste norske hotell vil få fra to til fire stjerner.

- Gal bruk av penger

I Choice er de ikke like positive til ordningen

- Dersom stjerneordningen blir frivillig, kommer vi til å stå utenfor, sier administrerende direktør i Choice Hotels Scandinavia, Torgeir Silseth.- Det er gal bruk av penger, og vi får se på det som krisepakke i vanskelige reiselivstider, ler Silseth. Han synes det er bedre at kundene kan vurdere hotellene, og at deres karakter legges ut på nettet. Vil være med

- En gammeldags ordning er vi sterkt imot. Men vi vil gjerne være med og utforme et nytt system, der service og kvalitet betyr mer enn antall gullkraner, sier Thon Hotels-direktør Morten Thorvaldsen i den Olav Thon-eide hotellkjeden til Dagbladet.

- Vi vil være med og ferdigstille prosjektet med stjerner dersom det blir slik vi har foreslått til NHO Reiseliv, med egenrapportering og kvalitetssikring fra utenforstående, sier kommersiell direktør i Rica-hotellene, Pål Semb-Johansen:

- Lettere for gjestene

- Stjerneklassifisering er fint for oss. Og gjør det lettere for gjestene når de skal velge hotell, sier hotelldirektør Terje Stokke ved Hotell Molde, som var blant de første i landet som fikk stjerner på veggen.

Slik er klassifiseringen

Over 60 norske hotell har så langt frivillig gått inn i en norsk foreløpig klassifiseringsordning. Alt tyder på at de nye norske reglene vil bli omtrent som de som allerede er tatt i bruk både i Norge og i utlandet. 1 stjerne: Hotell med enkel romstandard og felles dusj og toalett. 2 stjerner: Hotell med enkel romstandard hvor minst 50 % av rommene har egen dusj og toalett. Norske hotell med 2 stjerner: Skaslien Gjestgiveri (Kirkenær). Fonnfjell Hotell (Meråker), Sandmoen Motell (Trondheim). 3 stjerner: Hotell med god romstandard hvor alle rommene har telefon, TV, dusj og toalett samt servering av alle måltider i egne eller nærliggende lokaler. Dobbeltrom minst 16 m2. Enkeltrom minst 14 m2. Norske hotell med 3 stjerner: Selbusjøen Hotell & Gjestegård (Selbu), Farsund Fjordhotell, (Farsund), Hafjell Hotell (Øyer), Almås Hotell (Stord), Birkebeineren Hotell (Lillehammer. Overhalla Hotell), Overhalla Trolltun Gjestegård (Dombås), Gardermoen Hotell B&B (Nannestad), Bjørns Kro & Motell (Lillehammer), Hotell Molde (Molde), Namsskogan Hotell (Trones), Gudvangen Fjortell (Gudvangen), Gardermoen Airport Hotell (Gardermoen), Sunde Fjord Hotell (Ålesund), Toftemo Turiststasjon (Dovre), Marché Rygge Vest Flyplasshotellet, (Rygge). 4 stjerner: Et fullservicehotell med meget god romstandard. Dette inkluderer bl.a.: À la carte-restaurant - middag, Dobbeltrom minst 20 m2. Enkeltrom minst 16 m2. Internettadgang på rommene. Norske hotell med 4 stjerner: Fru Haugans Hotel (Mosjøen), Voksenåsen Hotell (Oslo), Sølvgården Hotell (Rysstad)5 stjerner: Et fullservicehotell med eksklusiv romstandard og serviceytelser på et høyt nivå. Dette inkluderer bl.a. Dobbeltrom minst 24 m2. Enkeltrom minst 18 m2. Generelt luksuriøst innredede rom og fellesarealer. À la carte-restaurant - lunsj og middag. Innendørs svømmebasseng eller bemannet fitness-senter. Resepsjon bemannet 24 timer. 24 timers room service. Suiter til rådighet.

Norske hotell med 5 stjerner: Britannia Hotel (Trondheim)

Kilde: Klassifisering.no

Norsk Hotellklassifisering

* Norsk Hotellklassifisering tilbyr klassifisering av norske hotell.

Klassifiseringen baserer seg på tilsvarende europeiske systemer og plasserer hotellene i kategorier fra 1 - 5 stjerner.

* Norsk Hotellklassifisering er uavhengig og frittstående, og har bygd opp egen kompetanse på klassifisering gjennom prøveklassifisering av en rekke hoteller i Norge og innhentet erfaring fra utlandet.

* Klassifiseringsutvalget består av personer med lang erfaring fra bransjen. * Alle større internasjonale bookingsystemer på Internett bruker stjerner som et sorteringskriterie. Også bransjen selv bruker stjerner når de beskriver sine hotelltilbud internt.

Du kan lese mer om ordningen og også foreta en egenklassifisering ved å gå inn på Norsk Hotellklassifiserings hjemmesider.

"
Powered by Labrador CMS