Bjørn Tore Furset Chaqua

Norge pilot for Coca-Colas globale varmdrikkesatsing

Fursetgruppen oppgraderer kaffen som element i det gode måltid restaurantene serverer, og har valgt konseptet Coca-Colas varmdrikkekonsept Chaqwa.Norge er global pilot for Coca-Colas strategiske nysatsing på varme drikker.

Publisert

- Å velge riktig kaffemaskin, er selvfølgelig særdeles viktig. Vårt valg falt på La Marzocco på Tjuvholmen Sjømagasin, sier Bjørn Tore Furset. (Foto: Odd H. Vanebo)

Bjørn Tore Furset sier i en samtale med Horeca/horecanytt at gode restauranter kvalitetssikrer alle deler av måltidet fram til kaffen.

Da kommer den gode, gamle kolben fram, med kaffe som gjerne har stått og putret en stund. Ikke bra nok, selvfølgelig, poengterer han.

Egen blend og riktig maskin

- Vi orienterte oss litt etter en samarbeidspartner, og landet på Coca-Colas kaffekonsept Chaqwa. Tor Lundsholt, daglig leder på Restauranthuset Operaen har vært ansvarlig. Vi synes resultatet er blitt så bra, at vi satser på Chaqwa også på nyåpnede Tjuvholmen Sjømagasin. Når vi kan si oss fornøyd, er det ikke minst fordi vi har fått anledning til å utvikle vår egen blend.

Å velge riktig kaffemaskin, er selvfølgelig særdeles viktig. Vårt valg falt på La Marzocco, som er espressomaskinenes Rolls-Royce, smiler Furset, som føyer til med stort alvor: - Aller viktigst er likevel opplæring av egne servitører. For å kunne servere god kaffe er det tre forutsetninger som må oppfylles: en god maskin, gode råvarer og at den som skal lage kaffen, er tilstrekkelig kompetent og dedikert. Det legger vi opp til i Tjuvholmen Sjømagasin. Kaffen får nå den plass den fortjener i det gode måltidet på Tjuvholmen og Operaen, sier Bjørn Tore Furset.

Komplett leverandør

- Vår store styrke er at Coca-Cola Drikker er en komplett leverandør av kalde og varme drikker. Vi tilbyr Chaqwa-kundene våre alle nødvendige ingredienser, utstyr og nasjonalt teknisk serviceapparat, samt grafisk materiell og komplett portefølje på porselen, glass og drikkebeger. Kaffeblandingene er Chaqwa merkevare, utviklet av norske kaffeeksperter ut fra norske preferanser.

Leverandør av kaffemaskin er Espresso Spesialisten, her representert ved Patrick Watz (t.h.), mens konseptleverandør Chaqwa er representert ved v salgsansvarlige for kaffe og te i Norge, Axel Martiniussen. (Foto: Odd H. Vanebo)

Kundene behøver ikke å forholde seg til en rekke ulike leverandører. Vi har en bredde i utvalget av utstyrsløsninger som gjør at vi kan tilpasse konsepter til kundenes ulike behov til produktkvalitet, brukervennlighet, driftseffektivitet, størrelse og design, poengterer Kathrine Ingerø, Business Development Manager for Chaqwa og satsingen på varme drikker (kaffe, sjokolade og te) i Norge.

Global pilot

Denne satsingen i Norge har ikke gått ubemerket hen i Coco-Cola-konsernet. - Nei, vi er faktisk ledende i Europa og en pilot med varme drikker under Chaqwa-varemerket globalt. Vi følges med argusøyne av våre egne globalt, og det er jo morsomt, sier Kathrine Ingerø.

Gode referanser

Referanselisten taler sitt tydelige språk: Furset-gruppen (Restauranthuset Operaen - med vognservering på taket, Ekebergrestauranten, Havsmak og Lofoten Fiskerestaurant og nå sist også Tjuvholmen Sjømagasinet. Videre SULT-Gruppen, Stallgården på Hamar, Brenneriet/Byggeriet på Lillehammer, Hankø Fjordhotell, Meieriet i Tromsø, Min Plass i Bodø og en rekke serveringssteder på de ledende skidestinasjonene (Trysil, Hemsedal og Oppdal). Chaqwa er dessuten inne i flere Thon-hotell (Triaden, Gausdal, Skeikampen og Bjørneparken i Flå).

Les hele saken i Horeca nummer 4 2009

Du kan abonnere på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS