Kaffekrav nett

Norge først med kaffekrav

Norge er det første landet i verden hvor en kaffeleverandør krever at deres kunder skal tilberede kaffen på en godkjent trakter. Norsk Kaffeinformasjon applauderer kravet og håper flere leverandører følger etter.

Publisert

Ole J. Sønstebø (t.v.) fra Norsk Kaffeinformasjon og Axel Martinussen, i Coca-Cola foran en av de godkjente kaffetrakterne som Coca-Cola pålegger kundene sine å bruke. (Foto: Cato Gjertsen)

Coca-Cola er i ferd med å bli en betydelig kaffeleverandør i Norge. Selskapet forsyner i dag rundt 500 bedriftskunder, inkludert hoteller, kafeer, restauranter og storkiosker, med sitt eget kaffemerke, Chaqwa.

Mens andre leverandører tidvis kun anbefaler at kaffen tilberedes på godkjent utstyr, har Coca-Cola gått til det skritt å sette som krav at utstyret skal være godkjent. Det betyr at trakteren må oppfylle standardene for blant annet tid og temperatur som er utarbeidet av Norsk Kaffeinformasjon.

Først i verden

Konsulent Ole J. Sønstebø i Norsk Kaffeinformasjon er glad for at Norge, som første land i verden, nå har en leverandør som tørr å stille betingelser til sine kunder. Han påpeker at det er stor smaksmessig forskjell på en og samme kaffe tilberedt på en godkjent og en ikke-godkjent maskin.

– Kaffeleverandørene bruker enorme ressurser på kvalitetssikring av produksjon og ikke minst på markedsføring. Men ett av de viktigste leddene, selve tilberedningen, får ofte liten oppmerksomhet. Det kan resultere i at hele investeringen i merkevarebygging veltes i serveringsøyeblikket på grunn av slurv eller dårlig og urent utstyr, sier Sønstebø.

Han håper Coca-Cola får et konkurransefortrinn som varer kortest mulig, og at flere kaffeleverandører følger etter og stiller krav om bruk av godkjente kaffetraktere.

Kaffe som merkevare

Axel Martinussen, nasjonal salgssjef for varme drikker i Coca-Cola, forklarer at Chaqwa skal behandles som en merkevare på samme måte som selskapets brus- og leskedrikker.

– Kunden skal få den samme smaksopplevelsen, uansett hvor i verden han måtte befinne seg, når han drikker et Chaqwa-produkt,. Det skal være færrest mulig rom for avvik som kan forringe kvaliteten på sluttproduktet. Vi har brukt 123 år på å bygge vår merkevare; når kunden ser en av våre logoer, skal det gi ham 100 prosent sikkerhet om at produktet holder hva det lover, understreker Martinussen.

Metodisk kursing

Coca-Cola har besluttet å kurse alle sine kaffefolk hos Norsk Kaffeinformasjon. Dernest står de selv for opplæringen av alle som skal tilberede drikken på serveringsstedene. Dette innebærer korrekt tilberedning av kaffe, rengjøring av tilberedningsutstyret og litt generelt om kaffe som produkt.

– Bedre kaffe øker salget

Sønstebø er sikker på at en kvalitetssikring av tilberedningen ville gagne alle. Den største trusselen mot en kvalitetsmessig god kaffe er, ganske enkelt, - dårlig kaffe. Jo oftere vi får servert en korrekt tilberedt kaffe, jo oftere vil vi etterspørre nettopp dette, og resultatet blir at kaffen vil styrke sin posisjon som Norges folkedrikk, sier Sønstebø.

(Pressenytt)

"
Powered by Labrador CMS