Ferie illustrajon Lofoten Festvågtind2
Ferie illustrajon Lofoten Festvågtind2

Nordnorsk Opplevelseskonferanse 2009 arrangeres i november

Nordnorsk Opplevelseskonferanse, som i år arrangeres i Svolvær i Lofoten fra 3. til 5. november, har blitt et årlig møtested for inspirasjon, ny kunnskap og diskusjon om den videre satsningen på opplevelser og nyskaping i landsdelens reiseliv.

Publisert

Fra Lofoten. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

I fjor kom det over 120 deltakere. Allerede nå er 100 personer påmeldt, målet er 150. I år er søkelyset satt på mat, måltider og kulturarv som opplevelser, samt markedsføring i den digitale verden.

Det er opplevelsene som setter folk i bevegelse hjemmefra. Derfor må vi skape både flere, nye og innovative tilbud i årene som kommer. De siste markedsundersøkelsene fra Innovasjon Norge bekrefter dette. ”Vi vet det er vakre og storslagne landskaper i Norge”, sier naturinteresserte utlendinger, ”men hva kan vi gjøre der”?

Nye medier blir viktigere

Over 80 prosent av turistene bruker nettet til å planlegge reiser og få ideer til nye reisemål.

Govertsen Film har det siste halvåret jobbet med bedriftene i Innovative Opplevelser for å skape en ny generasjon markedsføringsverktøy. Per Tomas Govertsen vil vise hvordan YouTube har lagt lista for hvordan film må lages for å nå fram i de nye digitale mediene.

Ove Dalen – webekspert, journalist og forfatter – vil snakke om hvordan man på en effektiv måte kan nå fram med sine budskap i sosiale medier, som Facebook og Twitter.

Gode historier selger

Jan Guillous bøker om ridderen Arn Magnusson er blitt opplevelsesindustri. Anja Praesto ved Västergötlands Museum vil fortelle hvordan de med stor suksess skaper turisme i fotsporene til Guillous fantasiridder. Flere hundre tusen mennesker besøker hvert år ”Arn-platserna” i Västergötland.

Daglig leder Ann Jorid Pedersen vil vise hvordan Opplev Fredrikstad bruker historiefortelling i opplevelsestilbudene sin region. Markedssjef Bjørg Arntzen ved Hamsunsenteret vil fortelle om hvordan man vil ta i bruk nye former for historieformidling på Hamsunsenteret, noe som vil gi opplevelsene der en ny dimensjon.

Mat som opplevelse

Økologisk drift gir råvarer og produkter som gjør et opphold på Fausko Skysstasjon i Hemsedal til en gastronomisk opplevelse. Gjennom reiser og studier, særlig til Italia, henter Knut Fausko ideer og vin hjem til gården og skaper nye måltidsopplevelser. ”Dette er innovasjon på høyt nivå, og samtidig forankeret i lokal kultur og tradisjon”, sa juryen for NHO Buskeruds Nyskapingspris 2008. Foredraget vil være opptakten til en mat- og måltidsopplevelse satt i scene av Lofotens egne mesterkokker og matprodusenter.

Inspirasjon

Inspirasjon er viktig på en slik konferanse, og årets inspirator er mannen som avisen “Entreprenör” omtalte som en av Sveriges mest beundrede gründere. Det startet med en liten musikkfestival. Nå drives det musikkvirksomhet i 25 foretak i RockCity i lille Hultsfred i Sør-Sverige. Putte Svensson er også styreleder i den svenske foreningen for Upplevelseindustrin. Med sin historie inspirerer og oppfordrer Putte til å tenke kreativt. Det sies at de som har sett og hørt ham aldri glemmer det!

Praktiske kurs

I forlengelsen av selve konferansen blir det i år kortkurs for de som vil lære mer om temaene på konferansen. Fra kurs i filming for YouTube med eget videokamera, til gjennomføring av arrangementer i egen bedrift og hvordan kommunisere på nettet. Over 70 personer har meldt seg på allerede.

Arrangører er bedriftsnettverket Innovative Opplevelser i samarbeid med NHO Reiseliv.

Se hele programmet og info om innlederne her

Pressemelding

"