Nordmenn reddet turistsommeren

Nordmenn på ferie i eget land har reddet den norske turistnæringen fra å oppleve den tøffeste sesongen noensinne. Norske gjestedøgn gikk opp med hele 4 prosent i juli, dette kompenserte for nedgangen på 9 prosent fra utlandet i samme periode.

Publisert

- Vi ser svært positivt på økningen i norske gjestedøgn. Dette tolker vi som en bekreftelse på at Innovasjon Norges tunge satsing på det norske markedet i år har hatt en positiv og ønskelig effekt, sier Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Bra for hotellene

Turistflommen fra Norge har hatt god effekt for hotellene. De fikk en betydelig bedre juli måned enn fryktet ved inngangen til sommersesongen, med en økning på 1 prosent. Det er særlig hotellene i byene som har hatt nytte av oppgangen og mye tyder på at storbyene og Oslo har gjort det bra i sommer.

- Vi puster lettet ut, for dette har vært en veldig spennende sommersesong, sier Tuftin,

Stor svikt fra Asia og Storbritannia

Det har vært en forventet nedgang i utenlandske gjestedøgn fra samtlige markeder i juli, med unntak av Kina og Italia. Det er særlig de britiske og asiatiske markedene som har sviktet.

Men totalt sett er den samlede nedgangen på 1 prosent. Dette er inkludert oppsvingen fra det norske markedet.

Kraftig økning fra Norge

Østlandet er minst rammet av nedgangen i utenlandske gjestedøgn. Hedmark, Nordland, Møre og Romsdal og Hordaland har helt eller delvis kompensert nedgangen i utenlandske gjestedøgn med en kraftig økning fra det norske markedet.

- Det er selvfølgelig beklagelig at det utenlandske markedet har sviktet i år, men vi må jo være kjempeglade for at nordmenn valgte Norge i sommer. Det har reddet oss fra å gå på en skikkelig smell, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS