Room309-2.jpg

Kreativitet gir belegg

Nøden lærer naken kvinne spinne. Det gjelder også i hotellbransjen, for når romprisene er redusert kraftig må det nye tanker til. Strippere, realityshow og lysterapi er noen tiltak som sikrer fullt belegg mens andre sliter.

Publisert

Hotell- og reiselivsnæringen er hardt rammet av den økonomiske krisen, i siste kvartal i fjor falt de globale hotellprisene med 12 %, kommer det frem av Hotel Price Index (HPI) fra Hotels.com. I noen av verdens mest populære byer har prisene falt dramatisk, som i Las Vegas (-20 %), London (-10 %), og i Marrakech (-12 %).

Satset på kunst

Da Fox Hotel i København skulle pusse opp ble 21 kunstnere fra Europa sluppet løs og gitt frie tøyler til å gjøre hva de ville. Dette resulterte i et designhotell noe utenom det vanlige. Til sammen 61 rom ble forandret til suiter med spektakulær design og fargerike eksplosjoner. Dette tiltaket har gjort Fox Hotel til et at de mest kjente og best besøkte hotell i Danmark, både i gode og dårlige tider.

Reality TV

Realityshows er stort i de fleste land og Holland er intet unntak. Derfor lagde hotellkjeden NH sin egen serie hvor både gjester og de ansatte blir filmet døgnet rundt. Dokumentaren som blir filmet i tre av NH Hoteller i Amsterdam området, er blitt et av de mest populære programmene på nederlandsk TV siden det startet i mars. Programmet er blitt utrolig populært, og det trekker gjester - og de fleste er meget begeistret for å bli filmet, skal vi tro hotelldirektøren.

Lysterapi for søvn

The Westing Chicago River North tilbyr konseptrom med lysterapi mot jetlag og søvnproblemer. Rommene har også spesial designede senger med ti lag madrasser og meditasjonsprogram for nybegynnere tilgjengelig. Direktøren av kjeden kommenterer at dette er gjort som et ledd for å tilfredsstille kunder som reiser over flere tidssoner. En undersøkelse utført av hotellkjeden viste at 55 prosent av gjestene slet med jet lag og søvnproblemer. Og rundt 900 gjester kontaktet resepsjonene for å få medisinsk hjelp mot plagene hver måned. Rommene er godt mottatt og gir visstnok fantastiske resultater.

Kunsten å skille seg ut

-Å ha unike konsepter eller spesialiteter er en fin måte å skille seg ut fra massen på. I tøffe tider er det ekstra behov for kreativ tenking, og de som kommer på de mest attraktive ideene for sin kundekrets har et stort konkurransefortrinn, kommenterer Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com.

Det skorter ikke på mer eller mindre suksessfulle og originale påfunn, for eksempel hoteller som tilbyr skattejakter eller diverse økologiske tilbud. I syndens by, Las Vegas, tilbyr Rio All-Suite Hotel toppløse damer rundt bassengkanten. Med andre ord noe for enhver smak.

(Kilde: Hotels.com)

Powered by Labrador CMS