Bjarte Gjerde Rica Nidelven skinnende resepsjon

- Her skal det skinne hele tiden

Hotelldirektør Bjarte Gjerde mener bestemt at renhold er ett av konkurransefortrinnene til Rica Nidelven. - Fra dag én har jeg sagt at hotellet skal skinne til enhver tid, sier han.

Publisert

Bjarte Gjerde i resepsjonsområdet på Rica Nidelven. (Foto: Pål Sønsteli)

Rica Nidelven har vært en suksessbedrift siden de åpnet dørene i september 2003. De har økt rombelegget jevnt og trutt, og kunne i fjor vise til et belegg på 80 prosent. Til tross for at hotell- og reiselivsbransjen generelt har blitt truffet hardt av finanskrisen, kan hotelldirektør Gjerde tilfreds slå fast at de ikke har merket så mye til krisen. Han tror en del av suksessen ligger i den bevisste jobben som gjøres med renholdet ved hotellet.

- Hotellet skal skinne hver dag! Det første jeg gjør når jeg kommer på jobb, er å gå over hotellet og se at alt er som det skal være. Marmoren i inngangspartiet skal til enhver tid skinne. Vi har ikke lagt marmor for at den skal ligge der matt og karakterløs, sier Gjerde, før han legger til:

- Det skulle da bare mangle at det er rent. Folk betaler for å bo her.

En investering

Filosofien bak en så bevisst satsing på renhold er ganske enkel. Jo renere og penere, jo flere gjestedøgn.

- Jeg nøler ikke med å si at renhold er den beste investeringen vi gjør. Når du driver hotell, er renholdet det aller viktigste. Det må og skal være rent. Du kan ikke smile deg bort fra et skittent hotell. Noe av det viktigste for meg som hotelldirektør, er at jeg hele tiden vet at hotellet mitt er rent fra A til Å. Å gjøre denne jobben systematisk og fortløpende, er den billigste måten å gjøre det på, sier Gjerde, som ikke får fullrost sin husøkonom, Ruth-Eva Skomsvold. Det er den rutinerte husøkonomen som har bygd opp renholds- og vedlikeholdsrutinene ved hoteller.

- Norges beste husøkonom

- Vi har lyktes med arbeidet fordi vi har Norges beste husøkonom, sier han.

Skomsvold mener Gjerde skal ha sin del av æren.

- At vi må ansette folk i stedet for å si opp folk i disse tider, er mye Bjarte Gjerdes fortjeneste fordi han satser så mye på renhold. Har gir meg gode rammevilkår, akkurat på linje med kjøkkensjefen som får tilgang til gode råvarer, understreker Skomsvold, som forteller at de går ut og selger hotellet som et rent hotell.

- Det er en del av markedsføringen vår, sier hun.

Fornøyde kunder

Gjerde viser til at Rica-kjeden hadde en gjesteundersøkelse som ble toppet av Rica Nidelven.

Rica Nidelven. (Foto: Morten Holt)

- Vi har kjedens mest fornøyde kunder, sier han tilfreds - og vel vitende om at det ikke er en tilfeldighet.

- Det daglige renholdsnivået er nøye beskrevet og utføres av dyktige medarbeidere. Vi jobber med avviksmeldinger hvis ting ikke er som det skal være. Det samme gjelder vedlikehold. Det er utrolig viktig å ta ting fortløpende.

Skomsvold har en detaljert fem års renholdsplan som hotellet følger fra dag til dag.

Sparte 40 prosent på Renholdssoner

Inngangspartiet har vært en utfordring for Rica Nidelven. Etter at de tok i bruk Renholdssoner, har de redusert kostnadene med rundt 40 prosent.

Mattene i inngangspartiet på Rica Nidelven. (Foto: Pål Sønsteli)

- Tidligere benyttet vi oss av matteleie, matter som ble byttet tre ganger i uka. Med Renholdssoner har vi en fastmontert matteløsning, som har resultert i at vi har nesten halvert kostnadene sammenlignet med da vi leide løse matter, forteller Ruth Eva Skomsvold.

En dårlig utesone uten varmekabler må saltes og strøs vinterstid. Dette skapte hodebry for husøkonomavdelingen, som i tillegg til stor slitasje og hyppig tepperens, ofte opplevde at sand og salt ble dradd med helt inn på rommene i sjette etasje.

Stoppe smusset tidlig

- Det er viktig å få stoppet smusset så nært inngangspartiet som mulig. Dette har vi nå lykkes med, sier Skomsvold tilfreds.

Etter at de la Renholdssoner, som kort fortalt er en installasjon av fastmonterte matter, fra utsiden av hotellinngangen og et godt stykke inn i foajeen, i tillegg til foran og inn i heisen, har de merket stor bedring.

Les hele saken i Horeca nummer 5 2009

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS