Renhold Fagbrev Britannia
Renhold Fagbrev Britannia

Fagbrev beriket Britannia

17 av renholderne ved Britannia hotell i Trondheim har tatt fagbrev. - Dette har beriket hotellet, mener husøkonom Anne Cathrine Kyrkjeeide.Det ærverdige hotellet i Trondheim sentrum legger ned store ressurser i renholdet. De er hele tiden på søken etter kunnskapsløft, og derfor sa de ja til å betale for utdanningen for sine renholdere.

Publisert

Her er noen av jentene på Britannia Hotel i Trondheim som tok fagbrev: Irena Kornell, Bente Aspen, Trine Hammer, Hilde Fredriksen, Anna E. Kotsbakk, Anne Horsaas, Liv A. Lervik, Kristin Bellingmo, Eva Mathisen og Thiet Thi Huynh. (Foto: Pål Sønsteli)

- Hotellet ønsker å styrke staben og satse på medarbeidere som gjør en god jobb. Derfor betalte vi for utdanningen. Dette var noe renholderne hadde snakket om i flere år, og endelig ble det en realitet. Når først en valgte å satse på fagbrevet, ballet det på seg, og til slutt ble det 17 personer som tok fagbrevet, forteller Kyrkjeeide.

Tøft, men lærerikt

For å legge best mulig til rette, ble undervisningen lagt til hotellet. En dag i uka i ett år, satte de seg på skolebenken etter arbeidsdagens slutt.

- Vi spiste middag på hotellet, før vi kastet oss over skolebøkene. Det var et tøft, men utrolig lærerikt år, forteller renholderne.

Anne Cathrine Kyrkjeeide på Britannia Hotel. (Foto: Pål Sønsteli)

Kyrkjeeide er stolt over staben sin, og kan fortelle at hotellet drar stor nytte av kunnskapsløftet blant de ansatte.

- En konkret gevinst for hoteller er redusert kjemikaliebruk og at materialer blir behandlet riktig, noe som forlenger levetiden, sier hun.

De ansatte nikker samtykkende.

- Det var mye materiallære. Vi er blitt mye mer kritiske og vet hva som kan gå galt hvis vi benytter oss av feil metoder eller ikke riktig kjemikaliebruk. I tillegg var det en aha-opplevelse å lære mer om tørre metoder. Vi fikk også nyttig lærdom om ergonomi, noe som forhåpentlig vil redusere faren for sykemeldinger, innrømmer de.

Økt lønn

Når vi spør hva dem konkret har fått ut av utdanningen, kommer svaret raskt:

- Vi har selvsagt fått et kunnskapsløft, som bidrar til at vi gjør en bedre jobb. I tillegg er vi stolte av å ha papirer på at vi har fullført utdanningen. Et lønnstillegg på åtte kroner timen var en motivasjonsfaktor og gulrot under utdanningsåret, sier de.

Britannia har i flere år vært en av de største læringsbedriftene i Norge, og har gode erfaringer med dette.

Blitt mer motiverte

- Når vi jobber sammen med - og følger opp lærlinger - vil vi nå kunne svare på mer av det de spør om og på den måten være mer til hjelp for dem, sier renholderne.

Anne Cathrine Kyrkjeeide er ikke tvil om at utdanningen til de 17 medarbeiderne har gitt husøkonomavdelingen et løft.

- Dette har også gitt meg mye. Det er ingen tvil om at de har fått økte kunnskaper og gjennom det blitt mer motiverte. De har også lært meg en del, og vi har nå mange fine diskusjoner og er på en måte blitt mer som et team. Medarbeiderne er i større grad blitt mine sparringpartnere, påpeker hun.

Les hele saken i Horeca nummer 5 2009

Bli abonnent på Horeca her

"