Lars Sandvik avisutklipp Snåsa Hotell
Lars Sandvik avisutklipp Snåsa Hotell

Benytter seg av den magiske effekten

– Selvfølgelig skal vi bruke den markedsføringen Joralf Gjerstad har gitt oss så godt vi bare kan. Han har gjort bygda og hotellet kjent, sier hotelldirektør på Snåsa Hotell, Lars Sandvik (53). Joralf Gjerstad, mest kjent som Snåsamannen eller Snåsakaill’n, som han kalles lokalt, er en god venn av Snåsa Hotells direktør.

Publisert

Hotelldirektør på Snåsa Hotell, Lars Sandvik, med noen av utklippene da viraken rundt Snåsamannen Joralf Gjerstad var som størst. Hotellet ble i sentrum av begivenhetene. Nå blir det Snåsamannen-museum på hotellet. (Foto: Morten Holt)

Gjerstad, som ikke ønsket at alle pasientene skulle hjem til sin egen private bolig, har hatt sitt eget behandlingsrom på hotellet, og mye av viraken i Snåsa har derfor foregått hos Sandvik & co.

Og Gjerstads pasienter ble samtidig Sandviks gjester.

Blest om hotellet

Vertskapet på Snåsa Hotell, Helen og Lars Sandvik. Det blir solgt en del bøker om Snåsmannen i resepsjonen på hotellet (Foto: Morten Holt)

– Det var en helt utrolig tid for oss. Hotellet ble virkelig satt på Norgeskartet, og det har kanskje fortsatt ikke gått helt opp for oss hvor mye det har hatt å si for oss som reiselivsbedrift. Da det foregikk, hadde vi det så travelt at vi i hvert fall ikke forsto det, men det var uten tvil mye gratis PR for oss, sier Sandvik.

– I år har vi hatt en markant økning i antall gjestedøgn sett i forhold til de foregående årene. Folk har blitt nysgjerrige på Snåsa, noe som betyr mye for bygda. E6 går ikke gjennom selve sentrum, og derfor har vi blitt liggende litt i bakleksa. Men Snåsakaill’n har utvilsomt satt bygda på kartet. Han har blitt en veldig god ambassadør for oss, sier Sandvik.

Snåsamannen-museum

Men nå gjelder det å smi så lenge Gjerstads navn er varmt.

Snåsa Hotell. (Foto: Morten Holt)

Det skal lages en egen skrytevegg på hotellet. Utklipp fra ukeblader, riksaviser og nasjonale magasiner skal prege veggen.

– Her kan våre besøkende se hva som virkelig foregikk. Samtidig lager vi en minnebok der våre gjester som ønsker det kan skrive en hilsen til Joralf. Med tiden kan det kanskje utvikle seg til et lite museum, forteller Sandvik, som forteller at han stort sett hver eneste dag får henvendelser i forhold til Snåsamannen.

Lokal møtevirksomhet

Med en beleggsprosent på mellom 30 og 40 prosent på årsbasis, er det ikke overnattingen Sandvik & co. lever best av.

Utsikt fra spisesalen mot Snåsavatnet. (Foto: Morten Holt)

Hotellet er blitt en institusjon i bygda, og mye benyttet av lag og foreninger i Snåsa og Nord-Trøndelag.

– Sommeren er det bra med turisttrafikk, men ellers på året, og spesielt nå på høsten og på tidligere vårmåneder, er det lokale møter og kurs, møter og konferanser som gjelder. Jeg har opplevd å ha fem lokale foreningsmøter på en kveld, sier han.

Samtidig er november og desember julebordstid på hotellet. Hotellet har store arealer til møter og servering, og kan huse 130 personer i møte samtidig.

Snart femte generasjon

Lars Sandvik er fjerde generasjons driver av hotellet i Snåsa, og datteren Laila Beate (32) er klar for å overta når far skal trappe ned. (Foto: Morten Holt)

Lars Sandvik er fjerde generasjons driver av hotellet i Snåsa, og datteren Laila Beate (32) er klar for å overta når far skal trappe ned.

Hun er allerede med i driften, og som servitør byr hun på lokale retter. Stekt ørret fra Snåsavatnet og reinsdyr og elg fra villmarksområdene i kommunen er populære retter på menyen.

Enorme villmarksområder

Snåsa kommune er blant landets aller største kommuner, og med sine 2100 innbyggere (rundt 1000 i Snåsa sentrum), er kommunen likevel større i utstrekning enn Vestfold fylke. Det betyr utstrakt bruk av naturen, som hotellet drar nytte av.

Les hele saken i Horeca nummer 7 2009

Bli abonnent på Horeca her

"