Atle Hovi nett5

Beitostølen er også blitt en sommerdestinasjon

Beitostølen har klart det de fleste andre norske vinterdestinasjoner sliter med å få til. Å trekke til seg turistene også i sommerhalvåret. - Vi har gjort mange grep de siste årene, og det har gitt resultater. Det hele skjøt fart da hyttebyggingen satte fart i 1997. De siste par-tre årene har vi fordoblet antall arrangementer i sommerperioden, forteller direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi.

Publisert

- Beitostølen er blitt en helårsdestinasjon, sier direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

- Vi ønsket å utnytte fasilitetene bedre på sommeren, og har sakte, men sikkert utviklet Beitostølen som en sommerdestinasjon. Det er viktig å vektlegge at vi har gjort dette i tillegg til at vi har utviklet oss som et vintersted. Det er ingen erstatning, men et tillegg, påpeker Hovi, som mener at satsingen på sommeren også har bidratt til å styrke stedets vintertilbud.

- Vi ønsket rett og slett vintergjesten på besøk også på sommeren. Beitostølen skal være en helårsdestinasjon, legger han til.

Så nå markedsføres Beitostølen med mottoet "4 fengende årstider".

11 000 senger

Det er nå 11 000 utleiesenger på Beitostølen. Her fra en av suitene på Radisson-hotellet på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

I tillegg til at det er satset bevisst på sommeraktiviteter, har også overnattingskapasiteten på det vesle stedet i Øystre Slidre kommune økt markant de siste 20 årene. Fra 1000 utleiesenger i 1991, passeres 11 000 senger i 2009 (8000 i private hytter, 3000 kommersielle).

- Nå har Beitostølen Resort like mange gjestedøgn fra 1. mai til 1. november som fra 1. desember til 1. april, konkluderer Hovi.

Riktignok er mai og oktober, måneder i grenseland mellom sommer og vinter, fortsatt labre omsetningsmåneder, men til gjengjeld strømmer turistene til Beitostølen fra juni til september.

Besseggen og Jotunheimen

- På midten av 90-tallet begynte vi å tenke i nye baner. Hva er unikt med Beitostølen? Jo, vi ligger ved porten til Jotunheimen. Besseggen ligger en halvtimes biltur unna. Vi startet med Besseggen-pakker, som er blitt salgsvare nummer en for oss, og som var med på å dra i gang sommerturismen her oppe.

Atle Hovi, direktør for Beitostølen Resort, i sentrum av Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

- 40 000 mennesker går over eggen hvert eneste år, og mange velger å bo komfortabelt før og etter en slik opplevelse. De er slitne når de kommer ned igjen fra fjellet, og da velger svært mange å bo to, i stedet for ett døgn, hos oss. Nå har vi utvidet med Besseggen- og golfpakker. Da kanskje vi holder gjesten her ytterligere ett døgn, sier han smilende.

Gir ringvirkninger for alle

Dette gir ringvirkninger for alle på Beitostølen, og nye serveringssteder dukker opp i takt med turiststrømmen.

Les også: Atle Hovi med bok

Nå er også enda et nytt kjøpesenter med ni butikker på gang. Det bygges i tilknytning til et nytt leilighetsanlegg med 80 enheter.

Kjøpesenteret vil gi totalt 25 butikker på de vesle stedet. På et sted med 300 fastboende.

Vi våger vel også å påstå at det ikke er noe annet sted på denne størrelsen som kan skilte med Peppes Pizza... Og Svingen Pub, som er blitt en institusjon, regnes fortsatt som den puben i landet som omsetter mest per kvadratmeter i Norge.

"

25-metersbassenget på Radisson-hotellet på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

Beliggenheten er positiv

- Dere har utnyttet sommeren bedre enn alle andre norske vinterdestinasjoner. Hvorfor har dere klart det bedre?

- Vi har jo noen fordeler. Beliggenheten i aksen sør-nord og øst-vest fører til mye "naturlig trafikk". At vi på en måte er innfallsporten til Jotunheimen fra sør, og da for de aller fleste på Østlandet, gir oss også fordeler. Men foruten dette, har vi satset bevisst, og jeg er ofte i USA for å hente inspirasjon fra hvordan de gjør det som sommeren på fjelldestinasjonene der borte. Og fungerer det der, så fungerer det som regel her hjemme også. sier Hovi, og tilføyer:

- Det har vel vist seg her hos oss at aktiviteter med gravitasjonskrefter slår an hos de aller fleste! Det er om å gjøre å etablere produkter som folk ønsker å komme tilbake til.

Fart og spenning

Bilbanen i alpinanlegget på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

- Bilbanen, bobbanen og etter hvert den kommende ziprideren (du henger i en wire 7-800 meter nedover alpinbakken), har vi utviklet for å utnytte heisene også på sommeren. Nå har vi to heiser i drift hele sommeren. Bilbanen, som er den eneste i Norge, bygde vi i 2005, og har generert mange nye gjester.

For dette er noe som fenger barn som voksne. Og et interessant avbrudd fra en konferanse eller møte. Bilbanen og bobbanen (2007) har uten tvil vært to store drivere.

Da bilbanen åpnet, økte antall gjestedøgn fra juli til oktober med hele 15 prosent.

Mange arrangementer

Foruten faste aktivitetselementer, som bilbanen og bobbanen i alpinanlegget like ved sentrum, legges det også opp til faste arrangementer - stort sett hver eneste helg hele sommeren.

- Det verste folk vet, er tomme hoteller. Vi tilstreber å ha noe hver helg, som kan trekke forskjellige grupper av mennesker, sier Hovi.

Biler parkert på Valdresflya 1. mai. (Foto: Morten Holt)

Her arrangeres alt fra fiskeweekender, fjelljazz, Beatles-, Abba- og Dylan-helger og trubadurfestivaler til parkurs, malerweekend, fotohelger og trenings- og velværehelger.

I tillegg drar de forskjellige skiarrangementene (f.eks. Ridderrennet, World Cup og Beitosprinten), sykkelrittet Ringerike Grand Prix, fotballcuphelger, Villmannen (triatlon) og Fjellmaraton til seg gjester. Denne sommeren arrangeres det også sommerskiskole med Odd-Bjørn Hjelmeseth. Skistjernen er en av mange som også har bygd seg hytte i omegn.

Introduserer Beitostølen

- De mange forskjellige arrangementene introduserer nye mennesker for Beitostølen som destinasjon - sommer som vinter. Vi spiller på folks hobbyer. Det gir ekstra uttelling i disse tider. Folk gir seg ikke med hobbyene sine selv når det er trangere tider, sier Hovi.

Les mer om Beitostølen i Horeca nummer 4 2009

Du kan abonnere på Horeca her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS