Helle Stordrange Grøttum rådgiver NAAF nett
Helle Stordrange Grøttum rådgiver NAAF nett

Beitostølen - på lag med allergikere

Beitostølen Resort tenker innovativt for å kapre nye kunder. Nå har de investert store summer for å legge forholdene bedre til rette for allergikere.

Publisert

I hele den pollenfrie perioden på Beitostølen har Norges Astma- og allergiforbund representanter på plass på hotellet for å bistå. Rådgiver i NAAF, Helle Stordrange Grøttum, var på Radisson-hotellet i begynnelsen av mai. (Foto: Morten Holt)

- Det er 1,2 millioner nordmenn som er plaget av en eller annen form for astma eller allergi. Dette er et stort og økende problem, og jeg tror at folk blir stadig mer bevisste i sine valg i forhold til inneklima. Vi tror at det lønner seg for oss å være tidlig ute med å ta dette på alvor. Derfor har vi innledet et samarbeid med Norges astma- og allergiforbund (NAAF), forteller Terje Steinsrud i Beitostølen Resort.

Reiselivsdestinasjonen var klar over at det finnes såkalte

Rune Skoglund (t.v.) og Terje Steinsrud ved Beitostølen Resort har innledet et samarbeid Norges astma- og allergiforbund. - Vi ønsker å legge til rette for et så godt inneklima som mulig, slik at allergikere og astmatikere kan besøke oss. På sikt tror vi dette vil gi oss et konkurransefortrinn, forteller de. (Foto: Pål Sønsteli)

pollenflyktninger i Norge. For enkelte er det veldig plagsomt å oppholde seg på lavlandet i den verste perioden i mai. Derfor tok Beitostølen Resort kontakt med NAAF for å lufte et samarbeid om en pollenfri uke på fjellet, hvor gjestene kunne leve uten pollenplager.

Ekstrakostnad på en halv million

- Vi mener at det er viktig å tenke nytt og være proaktive. Det føler jeg at vi har vært i denne sammenhengen. Mai er den stilleste måneden i året for oss. Klarer vi å fylle opp hotellet med pollenflyktninger i to-tre uker, så er det veldig bra, poengterer han.

- På det tidspunktet skulle vi renovere den store kongresshallen på SAS Radisson-hotellet. Vi hadde bestilt tepper fra Østerrike, noe forbundet ikke akkurat var så begeistret for. Selv om det førte til en ekstrakostnad på nesten en halv million kroner, bestemte Hovi-familien som eier hotellet, å droppe teppekjøpet. Hvis vi ønsker å være med på dette, må vi vise at vi mener alvor. Derfor har vi i stedet lagt tregulv, til stor glede for alle allergikere, forklarer Steinsrud.

Konkurransefortrinn

Han ser for seg at satsingen på innemiljøet vil gi et konkurransefortrinn. Derfor ønsket de å ta samarbeidet enda et skritt videre og satte seg derfor ned med forbundet for å se på mulighetene for å utvide samarbeidet i fjor sommer. Blant annet har de fått etablert en årlig inneklimakonferanse, som samler over 100 personer. I tillegg får NAAF stadig henvendelser fra medlemmer med spørsmål om hvor de bør legge sine konferanser.

- Vi er blitt et prioritert hotell for NAAF, og det gir oss selvsagt et konkurransefortrinn, mener han.

NAAF er blitt en viktig sparringspartner for Beitostølen Resort. I første omgang er det SAS Radisson-hotellet som det er blitt satset på, men Steinsrud forteller at tanken er at dette skal gjelde hele Beitostølen på sikt. Et eksempel er at det blir tregulv i alle nye leiligheter som bygges.

- NAFF har gått gjennom hotellet for oss, og kommet med mange nytte innspill og tips for å gjøre hotellet enda bedre tilpasset for allergikere enn hva det er i dag. Dette gjelder alt fra møbeltrekk til temperatur i bygget. Vi har byttet ut noen tepper, har endret til luktfrie renholdsmidler og må hele tiden ta fortløpende vurdering av rutiner. Alt vi gjør fremover vil være i samråd med NAAF, forteller han.

Allergifri mat

Også kjøkkenpersonalet har fått økt kompetansen som følge av samarbeidet med NAAF. Samtlige medarbeidere på kjøkkenet er blitt sendt på matkurs for å lære seg om allergifri mat.

- Vi kan nå tilby alt fra festmenyer til enklere retter med allergifri mat. Det er ikke mer hokus pokus enn at vi tilpasser vanlige menyer. Det handler om små justeringer for at alle kan kunne spise samme mat, forklarer Edgar Linn.

Les mer i Horeca nummer 4 2009

Du kan abonnere på Horeca her

"