Silje Takle Drambuiedrinker
Silje Takle Drambuiedrinker

Allsidig Drambuie

Drambuie ønsker å tiltrekke seg nye målgrupper gjennom å posisjonere seg som en mer allsidig likør, blant annet som en base i drinker.

Publisert

Silje Takle har utviklet en rekke spennnde drinker med Drambuie som base.

Drambuie har de siste tre årene jobbet strategisk for å skape et yngre varemerke, ettersom den har vært mest kjent som en avec. Nå vil produsenten at brukes skal bli mer allsidig.

Et steg i foryngelsesprosessen er lanseringen av det nye flaskedesignet. Den nye flasken er høyere, smalere og med gjennomsiktig glass for å fremheve den nektarfargede likøren.

I forbindelse med nylanseringen har Silje Takle, landslagsbartender, fersk nordisk mester og barsjef på Etoile, Grand Hotel, utviklet en rekke Drambuie-drinker som viser likørens bredde.

Reduksjon i salget

Drambuie med ny design og ny flaske.

Den skotske whiskylikøren Drambuie er for mange synonymt med en klassisk avec. Trenden viser dog at færre velger å drikke avec etter maten og i stedet velger en drink eller cocktail.

Dette har gjort at Drambuie de seneste 30 årene har merket en reduksjon i salg.

Bedriften har som mål å gjenoppbygge den langsiktige tilveksten og har i en treårsperiode jobbet aktivt med å omposisjonere seg som en moderne likør. Et av stegene er lanseringen av et nytt flaskedesign som formidler en moderne følelse.

Dramatisk forandring

- Drambuies flaskedesign har stort sett alltid vært den samme og er sterkt forbundet med avec. Derfor har man valgt å gjøre en ganske dramatisk forandring av forpakningen. En stor forandring er at man nå har en gjennomsiktig flaske slik at konsumentene kan se innholdet mens den originale oppskriften er den samme. Vi håper og tror at den nye forpakningen skal tiltale både eksisterende og nye konsumenter, sier Lars Skjerve i Maxxium Norway som distribuerer Drambuie i Norge.

Lettere å håndtere i baren

Den nye formen gjør også flasken lettere å håndtere og den tar mindre plass i baren. På flasken finnes et nytt symbol i form av en dobbel D som symboliserer at Drambuie er en likør som lever videre og som knytter sammen en lang historie med moderne tid. Flaskens skuldre har merker etter fiktive sverdhugg, som relaterer til Drambuies dramatiske historie.

I motsetning til den tidligere butte flasken som ikke var gjennomsiktig er den nye flasken høy og helt gjennomsiktig, noe som gjør at likørens farge ikke lenger skjules av flasken.

Egnet som base

Drambuie har i flere år jobbet etter målsettingen å øke likørens bruksområde fra å fremstå kun som en avec til også å benyttes i drinker og cocktails. I motsetning til mange andre likører har Drambuie et relativt høyt alkoholinnhold, 40 prosent, noe som gjør den egnet som base i drinker og ikke bare som en smakstilsetning.

På 50-tallet var Drambuie populær i drinker, som Rusty Nail. Et av stegene mot å tilpasse varemerket nye målgrupper er lanseringen av den nye flasken som nå går fra en tradisjonell form, sterkt forbundet med avec til en mer moderne forpakning for et bredere bruksområde.

Drambuie med ny design lanseres i Vinmonopolets ordinære sortiment og i Norges barer høsten 2009. Prisen er 363 kroner (Vinmonopolet).

Les mer og se drinkene som Silje Takle har utviklet i Horeca NUMMER 6

Bli abonnent på Horeca her

"