vin-colourbox582471

Vineksport trosser finanskrisa

De Østerrikske vinprodusentene opplever en økning i eksporten, og på hjemmebane til tross for finanskrisa. Nå vil de øke eksporten til Norge.

Publisert

Til tross for turbulente økonomi kan østerriksk vin se tilbake på nok et vellykket år, melder den Østerrikske vinprodusentens forening, AWMB. Eksporten er lovende, markedsandelen av østerriksk vin har økt på hjemmebane, uttrykker de.

Så langt ser langt ser det ut som om vineksporten i 2007 vil bli overgått i 2008. Totalt er volumet på 60 millioner liter (6, 9%) og en samlet verdi på € 113 millioner Euro (+8, 5%) for 2008. De viktigste eksport handelspartnere er Tyskland (57%), Sveits (12%) og USA (7%). Men AWMB ser potensial for ytterligere vekst i disse landene. I de senere årene eksport til Storbritannia og Skandinavia også økt.Foreningen uttaler at til Sveits, USA og Norge ønsker de å forbedre distribusjonen i 2009.

­­- I disse markedene, har østerriksk vin hatt suksess blant kvalitets vinene, forteller Willi Klinger, leder i AWMB.

Målsettinger for 2009 er at østerriksk vin skal oppleve positiv utvikling til tross for finanskrisa, og for å nå dette har AWMB satt tre strategiske mål:1) De skal forsvare sine markedsandeler på hjemmebane. 2) Øke eksporten av flaske vin til viktige markeder som Tyskland, Sveits, USA, Norden, Benelux og Storbritannia.

3) Styrke aktivitetene i nye potensielle markeder med økende vin forbruk (Russland, Asia, osv.)De satser nå på markedsføre østerrikske viner i forhold til ulike internasjonale retter. De mener at vinen fra Østerrike ikke bare passer til tradisjonell østerrikske retter, men også til mer eksotiske mattradisjoner.

Den nye brosjyren "Østerrikske vin og orientalske kjøkken" er utarbeidet for satse mot nye segmenter.

Powered by Labrador CMS