Frank-Fiskers-

Scandic opplever økning

Fjoråret ga gode resultater for Scandic, de tok markedsandeler i de fleste markeder og med seks nye hotell økte de inntektene med fem prosent. Og ekspansjonsplanene står ved lag for 2009.

Publisert

I en pressemelding konkluderer de med at dette er en styrkedemonstrasjon fra Scandic, og administrerende direktør og konsernsjef Frank Fiskers kommenterer fjor resultat slik:

- Jeg er glad for å kunne presentere en så betryggende salgsøkning for hele 2008. Det er alltid tøft å sammenlikne inntektstall når man kommer fra rekordhøye nivåer, og 2007 var virkelig et rekordår for Scandic. Likevel klarte vi å fortsette den positive trenden i første halvdel av 2008, mens høsten naturlig nok ble svakere. Også inntekten per tilgjengelig rom, det vil si det samlede nøkkeltallet for belegg og rompris, nådde sitt høyeste nivå i første halvår, for deretter å synke noe på høsten.

Scandic tar markedsandeler

De opplever også at de har tatt markedsandeler på de fleste markeder.- Dette viser hvor viktig det er å ha et sterkt varemerke i disse tider. Når økonomien er usikker, har kundene en tendens til å søke seg mot kjente alternativer hvor de vet hva de får, skriver de.Fokuset på mellomklasse-segmentet mener de til en viss grad demper følsomheten for konjunktursvingninger.I gode tider er det mange av lavprishotellenes kunder som «oppgraderer seg» til hotelkjeden, og i dårlige tider er det mange av luksushotellenes kunder som «trapper ned» til oss, uttaler Fiskers.

Utvidet

Scandic fortsatte i fjor med å utvide hotellporteføljen, med totalt seks nyåpnete hoteller og åtte påbegynte prosjekter. På høsten åpnet de to hoteller i Polen og fikk kontrakt på et i Hamburg og de har tenkt å fortsette med videre ekspansjon i Nord- og Øst-Europa.¬ Vi har også fortsatt med investeringene for å heve nivået på de eksisterende hotellene. De siste to årene har vi pusset opp nesten 5 000 hotellrom. Det er seks rom daglig, eller ett rom hver tredje time, forteller konsernsjefen.

Fremtiden for 2009

- Jeg har fått mange spørsmål om hvorvidt lavkonjunkturen betyr at vi senker ambisjonsnivået for ekspansjonen, og svaret er at ekspansjonsplanene våre står ved lag.

Konjunktursituasjonen fører til at byggeierne blir litt mer varsomme, og de vil gjerne føle seg ekstra trygge på styrken hos den operatøren de velger. Dette gjør at det tar litt lengre tid enn vanlig å få til en avtale, men på sikt gagner det Scandic, ettersom vi kan vise til en god «track record» gjennom flere konjunktursykluser. Han mener derimot at prognosen fremover er vanskelig å stille, og det råder stor usikkerhet om hvordan markedet kommer til å utvikle seg i 2009.

¬- Det vi ser så langt, er at det første kvartalet later til å bli tøft, noe som er helt som vi hadde forventet.

Powered by Labrador CMS