Magnus Berglund Scandic nett
Magnus Berglund Scandic nett

Scandics storsatsing for funksjonshemmede gjester

I forkant av FNs internasjonale dag for funksjonshemmede torsdag 3. desember, fortsetter Scandic sin satsing for gjester med funksjonshemninger. Hotellkjeden lanserer blant annet en ny tjeneste på nettstedet, der alle kjedens hoteller oppgir nøyaktig informasjon om hvilke hjelpemidler og muligheter de tilbyr funksjonshemmede gjester.

Publisert

Magnus Berglund er handikapabmassadør i Scandic. Nå er det lagt merke til i USA. (Foto: Scandic)

I 2010 bygger Scandic dessuten 150 nye rom for funksjonshemmede, deriblant 24 i det nye hotellet Scandic Oslo Airport.

Langsiktig Scandic-satsing

– Dette er en langsiktig satsing, og det er vår egen handikapambassadør Magnus Berglund som driver arbeidet. Det at vi har stokkholdere i resepsjonen, vekkerklokke for døve og kaffekopper som nås fra rullestol, er nå en selvfølge på alle våre hoteller, sier konsernsjef og administrerende direktør i Scandic, Frank Fiskers.

”På de enkelte hotellenes nettsider presenteres svarene på 80 spørsmål, om alt fra hvor langt det er mellom parkeringsplassen og inngangen til hvor brede døråpningene til hotellrommene er”, heter det i en pressemelding fra Scandic.

Muligheter og hindringer

Informasjonen gjør det lettere for funksjonshemmede å planlegge sine reiser.

– Vi nøyer oss ikke med å opplyse om at hotellene er tilgjengelige for alle, nå viser vi åpent hvilke muligheter og hindringer som finnes på hvert hotell, uttaler Scandics handikapambassadør Magnus Berglund.

Scandics arbeid for større tilgjengelighet videreutvikles kontinuerlig av Berglund. Han er pådriver for utviklingen innad i hotellkjeden, med alt fra personalopplæring til nye tekniske løsninger for gjestene. Siden arbeidet startet, har Scandic sett en kraftig økning i antallet gjester med spesielle behov.

Alle lik mulighet

– I Europa er det 50 millioner funksjonshemmede, og alle skal ha samme mulighet til å reise og bo på hotell som andre. De er også en økonomisk faktor å regne med, og for Scandic er satsingen på tilgjengelighet en lønnsom investering, sier Frank Fiskers.

Scandic ekspanderer, og i 2010 bygges det 150 nye rom for funksjonshemmede. Samtidig fortsetter hotellkjeden sin utvikling av tjenester og produkter som er til nytte for funksjonshemmede gjester, noe som betyr at den unike minimumsstandarden på 93 punkter vil bli relansert i ny og utvidet versjon til neste år.

Pressemelding