Synnøve Finden Moheim Berg Andersen3
Synnøve Finden Moheim Berg Andersen3

Ostesuksess i Aukrust-bygda

Lanseringen av skive- og rivostprodukter har bidratt til at Synnøve Finden i Alvdal i perioder har vært et av de raskest voksende selskapene i hele Europa. I år er porteføljen utvidet med særegne Flåklypa-produkter.

Publisert

Produksjonsdirektør Øyvind Berg (midten) og produksjonsplanlegger Per Einar Moheim i Synnøve Finden sammen med Jonas W. Andersen (til venstre) i Haugen-Gruppen. (Foto: Morten Holt)

I fjor produserte og solgte Synnøve Finden 10 850 tonn ost. I underkant av ni prosent, eller 925 tonn, havnet i storhusholdningsmarkedet i Norge.

– Vi har hatt en vekst på 20 prosent årlig på storhusholdning de siste årene, forteller produksjonsdirektør hos Synnøve Finden i Alvdal, Øyvind Berg.

På modningslageret på fabrikken ligger det til enhver tid 800 tonn med ost. All gulost lagres i fem uker. (Foto: Morten Holt)

Nå håper både Synnøve Finden og samarbeidspartner i storhusholdningsmarkedet, Haugen-Gruppen, å trekke til seg enda flere storkjøkkenkunder med lanseringen av de særnorske Flåklypa-produktene.

Særnorsk produkt

– Vi har i dag åtte typer gulost, tre typer brunost, prim og noen andre nisjeprodukter (pultost og gamalost etc.), samt de nye Flåklypa-produktene, men vi ønsker å fortsette veksten ved stadig å utvikle nye osteprodukter både når det gjelder bit-, rive- og skiveprodukter, sier Berg.

Jonas W. Andersen i Haugen-Gruppen med et hotellbrett fra Synnøve Finden. (Foto: Morten Holt)

– Flåklypa-produktene signaliserer noe særnorsk, og vil være et positivt tilskudd i storhusholdningsmarkedet, mener Jonas W. Andersen i Haugen-Gruppen, som samarbeider med Synnøve Finden.

Produktene er Solans Prima Prim, Il Tempo Gigantes smaksrike brunost og Ludvigs milde brunost.

Investert 400 millioner

Siden 1995 er det investert 400 millioner kroner i nye bygg og nytt utstyr i hjørnesteinsbedriften i Aukrust-bygda. Alt er nytt siden Synnøve Finden overtok i 1995, og nå er fabrikken på hele 13 000 kvadratmeter.

- Flåklypa-produktene signaliserer noe særnorsk, og vil være et positivt tilskudd i storhusholdningsmarkedet, mener Jonas W. Andersen i Haugen-Gruppen. (Foto: Morten Holt)

– Vi har hatt et bra investeringstempo – i takt med den sterkt økende omsetningen. I fjor ble det blant annet bygd en helt ny rivostlinje, sier Øyvind Berg.

Sterk omsetningsvekst

Før Synnøve Finden overtok meieriet i 1995, ble det behandlet seks millioner liter melk i året på anlegget, og selskapet omsatte for 33 millioner.

I gjennomsnitt tas det imot 270 000 liter melk hver eneste dag hos Synnøve Finden i Alvdal. (Foto: Morten Holt)

Nå, 14 år senere, i 2009, tar anlegget imot 95 millioner liter melk fra rundt 1000 gårdsbruk, og er med det ett av landets aller største. Samtidig nærmer omsetningen seg milliarden.

270 000 liter melk hver eneste dag

– Ysteriet går døgnet rundt sju dager i uka, forklarer Berg.

Hver eneste dag tar fabrikken i Østerdalen imot mellom 12 og 15 semitrailere med melk fra melkeprodusenter nord på Østlandet og i Trøndelag. I gjennomsnitt tas det imot 270 000 liter melk hver eneste dag.

– Det må til! Det går med ti liter melk til produksjon av en kilo ost, forklarer Berg.

Synnøve Finden

Synnøve Finden (1882-1957) var fra den lille grenda Finden i Sogn.

Synnøve Finden (1882-1957) var fra den lille grenda Finden i Sogn. Som 18-åring dro hun til Jæren for å utdanne seg til meierist. Etter fullført utdannelse reiste hun videre til hovedstaden der hun tok arbeid i både butikk og meieri, med drømmen om å starte for seg selv.

Hun møtte Pernille Holmen fra Hedmark, og i 1928 åpnet de Synnøve Finden ostefabrikk i Oslo. Dette var starten på et spennende eventyr. I dag er Synnøve Finden et etablert, helnorsk varemerke, godt kjent over hele vårt langstrakte land.

Les hele saken i Horeca nummer 8 2009

Bli abonnent på Horeca her

"