Fritjof Loen Atna øl nett1

Atna Øl - med spor av villmark

Lavere kostnader, høyere kompetanse og spor av villmark skal få Atna Øl til å lykkes der Atna Bryggeri mislyktes. – Vi har lært av våre feil, og har stor tro på konseptet, sier salgs- og markedsleder for Atna Øl, Fritjof Loen.

Publisert

Fritjof Loen er salgs- og markedsleder for Atna Øl AS. Her med de to hovedtypene til bryggeriet, Nakenbad og Stabburøl. (Foto: Morten Holt)

- Med bedre kostnadskontroll, mer kunnskap, satsing mot nye markeder og ny merkevareplattform skal Atna Øl få et oppsving. Vi har også fått en mer effektiv og enklere distribusjon enn sist. Det kanskje aller viktigste er vårt søkelys på kombinasjonen øl og mat, sier Fritjof Loen.

Atna Bryggeri AS gikk konkurs etter bare to-tre års drift. Men gründerne hadde så stor tro på konseptet, at det nå på nytt er drift i bryggeriet, nå med selskapet Atna Øl AS.

Kan firedoble volumet

Stabburøl fra Atna Øl på båndet. Nå produseres det 200 000 flasker årlig, men det er kapasitet for det firedobbelte. (Foto: Morten Holt)

Det første driftsåret satses det på å produsere 200 000 flasker med Atna Øl i det vesle produksjonslokalet, som tidligere huset en flatbrødfabrikk.

Men Fritjof Loen og daglig leder Sverre O. Øverby forteller at det er kapasitet til å både tredoble og firedoble dette volumet på sikt.

Sverre O. Øverby pakker nye flasker med Stabburøl fra Atna Øl. (Foto: Morten Holt

– Forrige gang ble ølet solgt på polet. Denne gangen er alkoholnivået tilpasset dagligvaresalg, og vi håper at det skal gi uttelling, forteller de to.

– Dessuten har storhusholdningsmarkedet vist interesse for produktet. Særegne serveringssteder landet rundt mener at vår profil er det de søker etter for å servere sine gjester noe annet og spesielt, sier Loen.

Stabburøl og Nakenbad

Alle ølflaskene fra Atna har den samme logoen, et ulvespor – spor av villmark, som er Atna Øls nye slagord. Atna ligger midt i villmarka, og den har bryggeriledelsen hentet både smak, merkevareplattoform og inspirasjon fra.

Stabburøl fra Atna Øl AS. (Foto: Morten Holt)

– Vi tror at kundene også ønsker gode alternativt til det ordinære industriølet, legger Loen til.

Med to standardtyper øl, det typiske matølet Stabburøl og det økologiske og lysere ølet Nakenbad,skal Atna Øl få grep om markedet.

Krydre ølet?

– Dette skal være grunnlinjen i vår merkevareplattform, og i første omgang er det viktig for oss å få disse to merkene kjent, sier Loen, men legger til at det også utvikles nye spesialøl/sesongøl, deriblant Atna Øl til rakefisk og Atna Øl til julemat. Gründerne har også tanker om Atna Jaktøl.

– Det dreier seg jo om smak av villmark, fremholder Loen.

Bryggeriet ønsker å videreutvikle konseptet. – Vi jobber med å krydre øl med det vi finner ute i naturen, for å dyrke vår villmarksprofil

Atna øl til julemat.

ytterligere.

Les hele saken i Horeca nummer 8 2009

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS