Vinexpo logo 2009
Vinexpo logo 2009

Mange nordmenn på Vinexpo

Spritindustriens aktører har om å komme seg videre og ikke vike for uroen i verdensmarkedet. Vinexpo fremstår, mer enn noen gang, som det største internasjonale messearrangementet for fagfolk i bransjen. Da den store vinmessen i Bordeaux stengte dørene hadde 46 621 industribesøkende fra 135 land deltatt. Og stadig flere nordmenn besøker den anerkjente messen.

Publisert

En nedgang i besøkstallet var ventet, de urolige finanstidene tatt i betraktning, men nedgangen begrenset seg til 7,56 prosent. Det som var meget positivt var den høye graden av kjøpevilje fra innkjøperne som reiste til Vinexpo, til stor glede og tilfredshet blant alle utstillerne.

Mange fra utlandet

Utstillingen satte ny rekord ved å tiltrekke seg 34 prosent av sine besøkende fra utlandet (15 851 fagfolk).

Selv om de er en majoritet, kom det færre franske besøkende enn i 2007; totalt en nedgang på 9,78 prosent. Den nest største besøksgruppen kom fra Storbritannia med 1322 besøkere, 1,5 prosent flere enn i 2007.

Det oppsiktsvekkende ved Vinexpo 2009 var størrelsen på gruppen fra Kina og Hong Kong, med hele 1189 fagfolk, en økning på 63,31 prosent sammenlignet med besøket på sist messe i 2007.

342 fra Norge

Foruten Kina var det fire land som hadde vesentlig flere besøkende: Norge med 24,32 prosent flere (342 norske fagfolk besøkte messen), Brasil opp 37,25 prosent, Thailand opp 92,86 prosent, og mer overraskende; Japan med 3,2 prosent flere besøkere.

Til tross for den økonomiske situasjonen i Nord-Amerika var antallet besøkere fra dette kontinentet stabilt (1660) sammenlignet med 2007, og fordelingen av amerikanere og kanadiere (2/3 -1/3) forble den samme.

Ved siden av Frankrike var det spesielt fallende besøk fra Sør-Korea med 51,5 prosent færre, Taiwan med 33,8 prosent færre, Tyskland med 7,5 prosent færre og Russland med 35,34 prosent reduksjon.

Trender

I fem dager reflekterte Vinexpo den energien som eksisterer innen vin og spritindustrien. Årets messe var spesielt nyttig for å ta temperaturen på vin og spritmarkedene og ser ut til å ha understreket en forandring i fagfolks bevissthet. Som Xavier de Eizaguirre, styreformann i Vinexpo, poengterte: - Vi er fornøyd med den 15. Vinexpo, som ga grunnlag for forretningstransaksjoner av høy kvalitet etter en periode på flere måneder med usikkerhet på det internasjonale markedet.