Hurtigruten Trollfjord2
Hurtigruten Trollfjord2

Hurtigruten med bedre resultat

Lavere kostnader, utleie av MS «Nordnorge» og gunstig valutakurs, er hovedårsaken til at resultatet for Hurtigruten bedres med 131 millioner kroner i andre kvartal 2009. Og dermed går selskapet omsider med overskudd.

Publisert

Hurtigruteskipet Trollfjord til kai i Brønnøysund. (Foto: Morten Holt)

Hurtigruten fikk et overskudd før skatt på 157 millioner kroner i første kvartal 2009, mot 26 millioner kroner i samme kvartal 2008. Første halvår ga et overskudd på 24 millioner kroner, mot et underskudd på 186 millioner kroner i 2008. Dette er en forbedring på 210 millioner kroner, melder Finnmark Dagblad.

Bedre snittpris

Resultatet preges av høyere inntekter fra avtalen med staten, utleie av MS «Nordnorge» samt lavere kostnader til drivstoff, administrasjon og personell.

Lavere kostnader på MS «Fram» og inntektssvikt på Svalbard påvirker også resultatet. Færre passasjerer oppveies delvis av bedre snittpris og høyere ombordsalg

Hotellskip

MS «Nordnorge» har i hele kvartalet vært utleid som hotellskip. Kontrakten for MS «Nordnorge» ble forlenget til 13. august 2009.

"

Hurtigruten. (Foto: Morten Holt)

Også andre kvartal har vært preget av Hurtigrutens omfattende omstillingsprogram. Programmet er i rute. Det nye bookingsystemet Polar Global er innført i Norden og bookingfunksjonen for Norden er overført til underleverandør i Tallinn.

- Etter en utfordrende etableringsperiode er avdelingen i ferd med å komme i normal drift. Nedbemanningen i Norden er gjennomført og prosessen er kommet langt i England og USA. Tyskland og resten av salgsapparatet vil gjennomføre nedbemanningen i andre halvår i år, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

Svakere booking

Omstillingsprogrammet vil styrke Hurtigrutens muligheter i konkurransen om nytt anbud. Resultatene for første halvår viser at selskapet er på god vei.

- Det er gledelig at den positive utviklingen vi så i første kvartal fortsetter. Omstillingsarbeidet viser allerede resultater i form av lavere kostnader. Bookingen er svakere enn i fjor, men aktivt salgs- og markedsføringsarbeid har begrenset svikten, sier administrerende direktør Olav Fjell.