Vinsmaking1 nett

Vinamatørene er blitt proffe

Vinglade nordmenn strømmer til vinkurs og vinsmakinger for å lære mer. Mange kan like mye som proffene.

Publisert

Hver tredje kunde på Vinmonopolet er svært interessert i vin. Mange oppdaterer kunnskapen sin på kurs og vinsmakinger. (Illustrasjonsfoto: Elin Bjørnsson, Newswire)

- For vininteresserte er det ikke nok å lese avisenes vinanmeldelser. De vil smake vinen selv og gjøre seg opp sin egen en mening, sier Gaute Gusrud i nettstedet aperitif.no som også arrangerer vinkurs og vinsmakinger.

Mange interessert i vin

Mens det før stort sett var profesjonelle vinkelnere og innkjøpere til hoteller og restauranter som deltok på vinsmakinger, er det nå vinamatørene som dominerer. Og de blir stadig flere.

Ifølge Vinmonopolet er 80 prosent av alle voksne nordmenn interessert i vin, og én av tre kunder på polet har stor interesse for vin.

- Mange er nesten proffe i måten de oppdaterer vinkunnskapen sin på. De deltar på kurs og vinsmakinger og har ofte bestemte meninger om hvilke viner de vil smake og hvilke vinprodusenter de synes er spennende, sier Gusrud.

Opinionsledere

Denne innstillingen gjør at vinprodusenter fra hele verden kommer til Norge for å presentere vin på kurs og vinsmakinger.

- For vinprodusentene er det viktig å møte folk direkte og få tilbakemeldinger om vinene. Preferansene varierer fra land til land, og vinmakerne må gjøre seg kjent med hva folk liker, sier Anna Olsson i ViniPortugal, det portugisiske bransjerådet for vin.

Her tredje kunde på Vinmonopolet er svært interessert i vin. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

På store vinsmakinger er det mulig å smake på opp mot et par hundre viner.

Like viktige

- I Portugal er det helt naturlig å be om en smaksprøve før man kjøper vin. Det er naturligvis ikke lov i Norge, derfor er kurs og smakinger viktige kilder til ny kunnskap for vininteresserte, sier hun.

Og vinamatørene er like viktige som de proffe innkjøperne fra restauranter og hoteller.

- Mange har veldig god greie på vin og deler gjerne sin kunnskap med venner og kolleger. De er viktige opinionsledere som blir lyttet til når de anbefaler vin, sier Anna Olsson.

Vin og sjel

Den portugisiske vinmakeren Sandra Tavares da Silva har presentert sine viner til vinglade nordmenn de siste sju årene. Han merker at nordmenn nå vet mer om portugisisk vin.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

- Folk har mer konkrete spørsmål om vinene våre enn de hadde før. Det er mange som kjenner de særegne portugisiske druene og som følger godt med på utviklingen i vinproduksjonen i Portugal.

Nordmenn kan mye

Selv har hun lært mye om nordmenns vinpreferanser.

- Nordmenn er spesielt opptatt sødmen og fruktigheten i vinen, og de liker vin med konsentrert smak, sier Sandra Tavares da Silva i vinhuset Wine & Soul.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS