Gulløye4 nett2

Vi vil betale for spesiell mat

Tre av fem forbrukere sier de er villige til å betale ekstra for matspesialiteter, viser en ny undersøkelse som TNS Gallup har gjort for KSL Matmerk. Det er dobbelt så mange som for fire år siden.

Publisert

Tre av fem forbrukere sier de er villige til å betale litt ekstra for matspesialiteter, som her lovbeskyttet Gulløye fra Nord-Norge. Det viser en ny undersøkelse som TNS Gallup har gjort for KSL Matmerk. (Foto: Eivor Eriksen)

Undersøkelsen ble gjennomført av TNS Gallup for KSL Matmerk i januar 2009, og bygger på svarene fra 1003 personer landet rundt.

Ifølge undersøkelsen kan så mange som 60 prosent av de spurte tenke seg å betale litt ekstra for spesielle matprodukter. Det er rett nok åtte prosentpoeng færre enn for ett år siden, men samtidig dobbelt så mange som i en tilsvarende undersøkelse i 2005.

Flertall

- Dette er positivt for de etter hvert mange produsentene og tilbyderne av norske matspesialiteter. Uroen i den globale økonomien er selvfølgelig med på å påvirke forbruket til folk, og det forklarer nedgangen i betalingsviljen fra i fjor til i år. Men fortsatt er et klart flertall som sier seg villig til å betale mer for den spesielle maten, sier administrerende direktør Gabriella Dånmark i KSL Matmerk.

KSL Matmerk står bak merkeordningene Beskyttede betegnelser og Spesialitet, som begge skal hjelpe forbrukerne med å finne fram til norskproduserte matspesialiteter. Nær 200 norske matspesialiteter er i dag godkjent for en av disse merkeordningene.

Spesielle matopplevelser

Dånmark mener norske forbrukere har lært seg å sette pris på og betale for spesielle matopplevelser. I undersøkelsen fra TNS Gallup ble de som kan tenke seg å betale ekstra også spurt om hvor mye mer de er villige til å betale. Fire av ti svarer da at de kan tenke seg å betale inntil 10 prosent mer, mens tre av ti er villige til å betale mellom 11 og 15 prosent mer. To av ti svarer ifølge undersøkelsen at de kan tenke seg å betale inntil 20 prosent mer for spesielle matprodukter.

Viktig signal

- Her vet vi at det er forskjell på teori og praksis, og at vi alle i kjøpsøyeblikket også vil se i lommeboka. Men dette er likevel et viktig og positivt signal til de som legger vekt på å produsere og selge den norske, spesielle og dermed litt dyrere maten, sier Gabriella Dånmark i KSL Matmerk.

Undersøkelsen viser i tillegg at ni av ti gjerne vil prøve produkter fra lokale matprodusenter. Sju av ti svarer også at matproduktene blir mer interessante når man får høre om opprinnelsen og historiene bak dem.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS