Beitostølen Atle Hovi
Beitostølen Atle Hovi

Nye tilbud skal få folk til fjells

Med tung satsing på nye aktivitetstilbud og arrangementer vil Beitostølen Resort gjøre enda flere nordmenn til fjellturister. I år står om lag 20 nyheter på programmet. - Et godt og tett arrangementsprogram er helt klart et trekkplaster for å få folk til fjells. Det blir en slags motgift mot virkningene av finanskrisen, sier direktør Atle Hovi ved Beitostølen Resort.

Publisert

Beitostølen har hatt en eventyrlig utvikling de siste 20 årene. I 1991 var det 1000 senger for utleie. I dag er det 11 000 senger på Beitostølen. (Foto: Heidi Fjelland)

Også Beitostølen har merket nedgangen i turistomsetningen i årets fire første måneder, men velger en offensiv strategi for å holde besøket oppe.

Helårsdestinasjon

- Vi har lagt opp til at det skal skje noe spesielt så å si hver eneste helg året igjennom. Utover høsten vil det også ofte være spennende midtukearrangementer. Mye er helt nytt, men mange tilbud som har vist seg populære er satt opp på programmet i år også, sier Hovi.

Direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

Programmet spenner fra seminarer om kosthold og samliv til utendørstilbud som klatring, fisking og villmarksopplevelser.

Festivaler

- Musikkarrangementene er dessuten veldig populære. Beatles-festivalen i oktober er det største av disse. I fjor solgte vi 600 konsertbilletter og fylte opp alle overnattingsstedene. I år håper vi å gjenta suksessen, sier Hovi.

På musikkprogrammet står også ABBA-festival i slutten av mai, Black Mountain Rock Festival i juni samt trubadurweekend og fjelljazz i august.

Mange flere arrangementer

- I løpet av de fem siste årene har vi doblet arrangementstettheten på Beitostølen. Gjestene ønsker tilleggsverdier i form av opplevelser. Ikke minst ser vi at det er viktig for næringslivskundene våre, sier Hovi.

Rundt halvparten av hotellovernattingene på Beitostølen skjer i firmaregi, enten i form av seminarer og kurs eller bare som sosiale tiltak.

Besseggen trekker

Beitostølen er så absolutt blitt en helårsdestinasjon, sier direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

- Veldig ofte ønsker slike grupper å dele en spesiell opplevelse, og mange av arrangementene passer godt til dette. De siste årene er det dessuten blitt kjempepopulært å gå Besseggen som firmatur, sier Hovi.

Firmaopphold bestilles som regel for to til tre netter.

Beitostølen Resort har vokst jevnt i omsetning og antall gjestedøgn de siste årene, og representerer drøyt 90 prosent av det samlede antall turistovernattinger i hele Øystre Slidre kommune.