Minibar2

Nordmenn er de verste minibar-snylterne

Hele 65 prosent av norske hotellgjester bruker minibaren når de er ute og reiser. Vi bruker millioner av kroner i den vesle baren på rommet. Samtidig innrømmer to av fem å ha lurt seg unna regningen. Nordmenn er på verstingtoppen når det kommer til snylting i minibaren.

Publisert

Nordmenn lurer seg unna minibarregningen. (Illustrasjonsfoto)

Den lille baren er like dyr som den er vanedannende. Til tross for at det er allment kjent at prisene er stive, benytter vi gjestene seg likevel ofte av tilbudet.

Hele 65 prosent av norske hotellgjesten bruker minibaren når de er ute og reiser, kommer det frem av en uformell internasjonal undersøkelse utført for Hotels.com i åtte europeiske land.

Dyrt

De fleste nordmennene (30 prosent) svarte at de bruker mellom 50 og 100 kroner i minibaren. Og hele 65 prosent mener at prisene er så høye at de føler seg snytt når de kjøper noe derfra. Dette er muligens en spinkel forklaring på hvorfor 16 prosent har drukket eller spist noe fra minibaren og erstattet det med en billigere variant som er kjøpt utenfor hotellet.

En uærlig nasjon?

Minibar og romsafe, kombinert. (Foto: Morten Holt)

I tillegg har 4 prosent også prøvd å lure vektsensoren, som ofte finnes i utenlandske minibarer og forteller om noe er fjernet.

Dermed er vi den nasjonen som kommer desidert mest uærlig ut, til sammen 20 prosent av oss prøver å snylte og jukse i minibaren, mot Tysklands 17 prosent og Spania 16 prosent.

De mest ærlige er danskene, i alle fall ifølge dem selv...

Etterspørsel og tilbud

Flere hoteller har begynt prøvd å utvide minibarsortimentet med originale tilbud. For eksempel kan gjester på det femstjerners hotellet Dylan Hotel i Dublin åpne minibaren sin å finne en "Kama Sutra pakke" som blant annet inkluderer en fjær, øyebind og massasjeoljer. Lignende tilbud har trestjerners hotellet Catalina Hotel i Miami som tilbyr gjestene å bestille personifisert minibar, hvor man blant annet kan velge en CD med Barry White, kroppsmaling, Champagne og pisket krem. Dette er noe som kunne falt norske menn i smak, for hele 43 prosent svarer at de gjerne kunne tenke seg å finne massasjeolje i minibaren, kun 19 prosent av kvinnene svarer det samme. Kvinnene vil mye heller finne sunn snacks (76 prosent).

Påfyll til kvelden

Nesten 50 % av nordmennene benytter seg av minibaren på kvelden. Og på Jameirah Lowndes Hotel i Knightsbridge tilbys Happy-hour i minibaren fra kl. 22.00 til 24.00, med 30 % rabatt på alle varer.-Det virker som om nordmenn på tur ikke klarer å holde seg unna minibarene. Det har vist seg i det siste at reisende er mer økonomisk forsiktige. Og i en tid som dette, hvor det er så mange rabatter på hotellrom verden over, så har man mer penger å bruke i for eksempel minibaren, sier Alison Couper informasjonsdirektør i Hotels.com.

Undersøkelsen

* Ifølge SSB reiste nordmenn på 22,1 millioner turer med minst ett reisedøgn i 2008. 63 prosent i Hotels.com sin undersøkelse svarer at de har brukt minibaren på sine siste reiser det tilsvarer 13,92 millioner reiser. Gjennomsnittlig forbruk er 75 kroner.

Rundt 3000 respondenter fra åtte europeiske land deltok i undersøkelsen, og ble utført i mars 2009. Dermed er dette ingen vitenskapelig studie men det gir en indikator på folks holdninger.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS