Peter-Becker

Bakingens verden fylles med kaffe og snacks

Bakerne går videre inn i foodservice. – Ja, bakingens verden fylles nå også med kaffe og snacks, sier Peter Becker, president i det tyske sentralforbundet for bakere. Denne hovedtrenden vil bli meget synlig på fagmessen iba 2009 i Düsseldorf 3.–10. oktober.

Publisert

Peter Becker, president i det tyske sentralforbundet for bakere.

Dette er en utvikling som har gått over tid, med litt ulik styrke i de nordlige og sørlige deler av Tyskland.

– Men egentlig er det en global trend. Bakeriutsalgene blir mer og mer serveringssteder. I Tyskland prøver bakerne nå å vinne frokostmarkedet. Jeg besøkte nylig et bakeri hvor 120 kvadratmeter ble innredet som frokost- og lunsjrestaurant. Altså innsiktet også mot lunsjmarkedet i tillegg til frokostmarkedet. Vi har også eksempler på bakerier som tar spranget fullt ut og serverer middagsretter på kveldstid, sier Becker.

Skrankene faller

Becker tror vi ennå bare ser begynnelsen av en utvikling hvor skrankene innenfor foodservice faller.

– Bakerier og konditorier har begjærlig grepet kaffe som en ny og lønnsom kategori. Nettopp kaffe ligger det vel til rette for i bakeriene og konditoriene. Det er et naturlig tilbud, og ikke nødvendig å tenke merkevare. Bakerne kan selge god kaffe billigere enn Starbucks og likevel tjene gode penger, sier Peter Berger.

Sjokolade og sukkervarer

Finere konditorvarer, sjokolade og sukkervarer vil få bred plass på iba 2009. Arrangøren ønsker seg flere norske utstillere og besøkende. På iba 2006 i München var det kun to norske utstillere, og 580 registrerte norske besøkende. – Det ligger et stort marked og venter på produsenter som våger å satse på eksport. Og alle som vil følge trendene i bransjen, må få med seg iba 2009, fremholder arrangøren.

For ytterligere info: www.iba.de

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS