Lillesand Hotel Norge Tøpfer Vertskapet

- Ikke lov til å skuffe gjestene

Min hotellfilosofi? Sjef og eier Beate Holm Töpfer nøler ikke et sekund: - Vi skal ta oss av folk som har det bra, men som vil ha det enda bedre. Vi skal ikke skuffe dem! Hun driver Lillesand Hotel Norge sammen med mannen Wolfgang.

Publisert

Beate Holm Töpfer og Wolfgang Töpfer driver Lillesand Hotel Norge. (Foto: Odd H. Vanebo)

Det er overordnet.

- Greier vi det, kan vi begynne å tenke lønnsomhet og fornuftig drift, fremholder hun. Strategitankegang og det å sette sin egen smule virksomhet inn i en større sammenheng, er henne ikke fremmed. Selv om hotellet krever henne med hud og langt år, blokker hun ut tid for å kunne påta seg verv både i kjeden hotellet hennes tilhører, De Historiske, og egen hovedorganisasjon, NHO Reiseliv. Hun sitter i styrene for begge. To fora for erfaringsutveksling og gjensidig motivasjon, med ståsteder som gjør at egen drift kan evalueres fortløpende.

Salongen på Lillesand Hotel Norge.

God drift dreier seg om å maksimere inntektene og minimere kostnadene. Så enkelt og så vanskelig er det.

Fleksible medarbeidere

- De praktiske grepene vi gjør på Lillesand Hotell Norge er ikke synderlig originale, tror Beate. Poenget er at de fungerer i Lillesand.

- Kanskje aller viktigst er fleksible medarbeidere. Alle kan og skal gjøre alt som ikke er så spesialisert at det må spesialister til. Førstevakten er typisk: Han eller hun er frokostvakt, det vil si, har fullt ansvar for frokosten. I tillegg ansvaret for utsjekking. Og forestå all informasjon gjestene ønsker, og svare på telefoner. Dette høres hektisk ut, og er ofte hektisk. Men de som gjør jobben, har fått det i blodet. De klager ikke. De bestreber seg på å lykkes.

Lillesand Hotel Norge.

Resultat: Vi behøver ikke å bemanne kjøkkenet med kokk før lunsjen skal lages. Det er denne typen grep som gjør at vi får det til å gå rundt.

Sjefen kan ikke selv sette seg på sin høye hest og være bare sjef. - Nei, jeg er med der det er behov. Ofte er jeg med i serveringen, smiler Beate Holm Töpfer, som overtok hotellet i 2006 sammen med sin mann Wolfgang.

Lavkonjunkturen rammer

Lillesand Hotell Norge har naturligvis ikke sluppet unna finanskrisen som skaper lavkonjunktur, som raskt rammer konjunkturømfintlige bransjer som hotell og restaurant.

- Nei, tallenes tale er klare. Det er på losji vi merker nedgangen i år. Heldigvis greier vi å opprettholde totalomsetningen omtrent på fjorårsnivå. Det betyr at vi har en hyggelig økning på food&beverage, kommenterer Beate Holm Töpfer. Æren for det tilskriver hun husbond Wolfgang Töpfer, som har kreert menyer som slår an lokalt.

Komplementært vertskap

De er komplementære som utøvende vertskap. Funksjons- og oppgavefordelingen ga seg nærmest selv:

Restauranten på Lillesand Hotel Norge.

Hun er generalisten som naturlig står fram som daglig leder, som leder både frontline og sannhetens øyeblikk i møtet med gjestene - og "backoffice".

Vertskapet kommuniserer fortløpende og er alltid oppdatert på hverandres gjøremål. Hvor lange arbeidsdagene blir, er det dagens gjøremål som bestemmer.

Siden Beate Holm og Wolfgang Töpfer overtok Lillesand Hotell Norge i 2006, har de også åpnet en bryggerestaurant, Nino`s, som i år vil bli integrert i hotelldriften. Driften av Spisestuen og Haven er integrert med Nino`s i den grad det er praktisk mulig, spesielt når det gjelder innkjøp og å utnytte personalressursene.

Les hele saken om Lillesand Hotell Norge i Horeca nummer 4 2009

Du kan abonnere på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS