Kaffe

Tørste på trendy kaffe

Nordmenn får stadig mer avanserte kaffevaner. Men vanlig svart er fortsatt bestselgeren når vi er på farten.

Publisert

- Fem av ti kopper som kundene kjøper hos oss er nok fremdeles svart kaffe av den tradisjonelle typen, sier markedssjef Jan Yngve Holen i 7-Eleven.

Andre populære sorter er Espresso, Mocha, Latte, Cortado, Cappuccino og Americano. Til sammen kjøpes det om lag sju millioner kopper fra 7-Elevens 90 storkiosker i løpet av et år.

- Antallet er mangedoblet siden vi begynte med kaffe for ti år siden. Vi regner heller ikke med noen nedgang framover. Folk ofrer neppe kaffekoppen selv i dårlige tider, sier Holen.

I de største kioskene kjøpes det 300 til 400 kopper kaffe om dagen. Salget er høyest om morgenen.

En livsstil

- Å ta med en kopp varm drikke mens man er på farten er blitt del av en ny livsstil. Salget er aller størst ved trafikknutepunktene, sier Holen.

Helt på topp ligger kioskene på flytogterminalen på Oslo S og Flesland flyplass utenfor Bergen.

Nordmenn drikker rundt 160 liter kaffe per år i gjennomsnitt. Vi har lenge ligget i verdenstoppen i kaffeforbruk, men etterspørselen etter internasjonale varianter og spesielle kvaliteter er av nyere dato.

- Selv om de første kaffebarene startet for over 10 år siden, har bevisstheten rundt kvaliteten på kaffe kommet som et skudd de siste fire - fem årene. Utviklingen av nye kaffevaner er positive og veldig spennende, sier Tim Wendelboe, norsk verdensmester i kaffekunst.

Han driver kaffebrenneri og kaffebar på Grünerløkka i Oslo og holder kurs for folk som er mer enn alminnelig interessert i god kaffe.

Fra hele landet

- For fem år siden var det ikke marked for et så smalt konsept som det vi driver med. Nå har vi kunder fra hele landet, og mange stiller spørsmål som viser at de har store kunnskaper om kaffe, sier Wendelboe.

I år har han blant annet holdt kurs for mange av de ansatte i 7-Eleven.

- Kursene kom i stand fordi vi har introdusert en virkelig avansert kaffemeny i en del av butikkene våre. Da er det viktig at alle som står bak disken kan svare på de spørsmålene kundene har, sier Jan Yngve Holen.

Powered by Labrador CMS