Kyllingpålegg

Spiste oss til kyllingrekord

Hver nordmann satte til livs 17 kilo hvitt kjøtt i fjor, to kilo mer enn året før. Den siste tiårsperioden har forbruket økt med hele ti kilo.

Publisert

- Kyllingskjøttdeig har aller størst vekst. Forbruket er mer enn fordoblet i løpet av det siste året, sier direktør Arild Husefjeld i Nortura, morselskapet til Prior og Gilde.

Etterspørselen etter annen middagsmat av hvitt kjøtt har også gått rett til værs.

- Kyllingfilet har vært en klar favoritt gjennom flere år. Salget økte med nye 38 prosent i fjor. For pølser av kylling og kalkun var veksten 19 prosent, sier Husefjeld.

Norske familier har nå kyllingfilet til middag én gang i uken i gjennomsnitt.

Populært pålegg

Også som pålegg er hvitt kjøtt blitt svært populært.

- Vekstkurvene er veldig bratte. I 2007 økte salget av kjøttpålegg av kylling og kalkun med 45 prosent, sier Arild Husefjeld. Samlet produserte Prior 55 000 tonn hvitt kjøtt i fjor. Det er 11 prosent mer enn året før. Veksten ventes å fortsette i samme takt også i år.

- Etterspørselen vokser så raskt at det til tider har vært vanskelig å levere nok. Vi har økt produksjonen så mye som praktisk mulig. Denne opptrappingen fortsetter gjennom 2008, sier Husefjeld.

Helsetrend

Forbruket av hvitt kjøtt har økt også i andre land, men de senere årene har trenden vært særlig sterk i Norge.

- Matvanene har endret seg i retning av magrere kjøtt og mindre fett. Denne dreiningen er en del av en bred og positiv helsetrend som fortsatt ser ut til å styrke seg, sier direktør Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt.

Selv om utviklingen har pågått lenge er hun litt overrasket over at forbruket av hvitt kjøtt økte så kraftig i fjor.

- Men det er en hyggelig overraskelse. Årsaken er nok delvis at stadig flere oppdager nye varianter og bruksmåter for det hvite kjøttet. Både produsentene og de som lager oppskrifter og kokebøker viser stor oppfinnsomhet, sier Åse Kringlebotn.

Newswire

Powered by Labrador CMS