Khimki Business Park Moskva2
Khimki Business Park Moskva2

Scandic satser i Moskva

Scandic planlegger sammen med IKEA å bygge et nytt hotell med 300 rom i Khimki Business Park i Moskva. Hotellet, som beregnes ferdigstilt i løpet av 2010, er første skritt i Scandics påbegynte ekspansjon i Russland. Hotellet blir et mellomklassehotell.

Publisert

Scandic realiserer nå planene sine om å ekspandere i Russland. I løpet av 2008 starter prosjektet med å bygge et nytt forretningshotell, strategisk plassert i Khimki Business Park ved Moskvas største ringvei, like ved Sjeremetjevo flyplass og kun 35 kilometer fra Kreml.

Hotellet får 300 hotellrom, konferanselokaler, restauranter og et treningsstudio og beregnes å åpne i 2010, heter det i en pressemelding fra Scandic-kjeden.

IKEA

Hotellplanene muliggjøres gjennom IKEA, som driver både Khimki Business Park hvor et av de største IKEA-varehusene ligger, og Russlands største kjøpesenter, MEGA, med 250 butikker og restauranter på den andre siden av veien som går gjennom området. IKEA kommer til å være byggherre for og eier av det nye hotellet, mens Scandic skal stå for hotelldriften.

- Et viktig delmål i tilvekststrategien vår har vært dagen da vi kan offentliggjøre at vi innleder vår ekspansjon i Russland. Der er vi nå, og det er selvsagt veldig tilfredsstillende, konsernsjef i Scandic, sier Frank Fiskers

- Det å sammen med en så profesjonell og fremstående partner som IKEA kunne bygge et nytt hotell, strategisk plassert i Moskva, er et utmerket startskudd. Mulighetene er uendelige, og vi er klare for videre ekspansjon, fortsetter han.

Mellomprismarkedet

På det russiske markedet er det i dag en rekke internasjonale hotellaktører, de fleste av dem har fokus på luksussegmentet. Det er få nasjonale hotellkjeder og få hotellkjeder som retter seg mot mellomprismarkedet.

Hotellkjeden Scandic mener at behovet er stort, og vil med dette første hotellet ta grep om dette markedet.

- Scandic er et sterkt varemerke, og med sin ledende stilling i Norden ikke helt ukjent for det russiske markedet,» sier Per Kaufmann, General Director IKEA Russia & CIS.

- Ved valg av hotelloperatør har vi sett på hvilke forretningsmuligheter Scandic kan bidra med som profesjonell hotelloperatør. Vi har dessuten sett på helheten med økonomisk, økologisk og etisk ansvarsbevissthet, og der mener vi at Scandic har et fortrinn sammenliknet med andre operatører, fortsetter han.