Sial 2008 logo

Norske produsenter på verdens største næringsmiddelmesse

Åtte norske bedrifter stiller ut sine produkter på matvaremessen SIAL i Paris, som starter 19. oktober. En av bedriftene mottar en prestisjetung pris for nyskapende design og produkt.

Publisert

Verdens kanskje ledende gastronomiske land, Frankrike, viser veien for hva som kommer til å være de nyeste trendene innen matvarebransjen det kommende året. SIAL går av stabelen mellom 19. - 23. oktober.

Ikke mindre enn 5300 utstillere fra 99 land deltok i fjor. Antall besøkende var 140.000 fra 191 land.

Laksepølser og geitost

Innovasjon Norge har ansvaret for den norske deltakelsen på messen. Norge har ikke deltatt siden 1996 og da kun med sjømat. I år deltar Norge med både mat fra sjøen og landbruket.

Det er knyttet store forventninger til den norske deltakelsen som Innovasjon Norge er ansvarlig for. Norge stiller alt fra laksepølser, røye, oppdrettstorsk til kildevann, geitost, bakervarer og osten Jarlsberg. Bedriftene er Mills DA, Oldermann Seafood AS, Pure Norway AS, TINE BA, Norfra Eksport AS, Norsk Røyeforum, Eksportutvalget for fisk og Innovasjon Norge.

Internasjonalt møtested

- Målet med deltakelsen på messen er at de norske utstillerne knytter nye kontakter i det franske og internasjonale markedet, både på distribusjons og produktutviklingssiden, sier direktør Inger Solberg i Innovasjon Norge.

Hun understreker at SIAL er en utelukkende profesjonell messe, og at den karakteriseres av bransjen som en av verdens viktigste møteplass for næringsmiddelindustrien. De norske bedriftene ser derfor på arrangementet som en internasjonal døråpner og arena for kompetanseutvikling.

Økologisk trend

En av de heteste trendene i år er økologiske matvarer og matvarer med klimamerking som vil si at det er mulig å lese i hvor stor eller liten grad produktene er blitt forurenset for eksempel gjennom produksjon og logistikk.

- Når det gjelder økologiske produkter ligger Norge godt an. Friskhet og sterke opplevelser i vakker natur er essensen av Norge som merkevare. Naturen og vår beliggenhet i et relativt kaldt klima, spiller en avgjørende rolle for den gode kvaliteten på norsk mat, mener Solberg.

Nyskapende produkt

En av de norske bedriftene vil under messen tildeles andrepremie i innovasjonskonkurransen SIAL d´Or. Tines nye laksefileter, Salma vil kunne smykke seg med prisen for nest beste kjølte ikke melkeprodukt.

Innovasjon Norge vil på messen informere om det arbeidet de gjør for at norske lokale bedrifter kan ta steget ut i det globale markedet, som for eksempel Frankrike. Eksportutvalget for fisk vil også være tilstede på messen for å informere om arbeidet de gjør i forbindelse med å spre norsk fisk ut i verden.

Norges fellesstand finner du Hall 2, stand K-012

Pressemelding

Powered by Labrador CMS