Nofima logo nett

Nettkurs i trygg mat

I samarbeid med Didac har Nofima Mat utviklet et nettkurs for trygg mat. Kurset gir grunnleggende opplæring i hygiene, orden og renhold til ansatte i bedrifter som driver med produksjon, tilbereding og salg av ferskvarer.

Publisert

Smart Club-ansatte har gjennomført kurset med svært gode resultater. Nå lukter flere av de store kjedene på muligheten for å gjøre det samme.- Dette er en effektiv måte å drive opplæring på for varehandelen. Det er så fleksibelt, og kan gjennomføres hvor som helst hvis man har internett-tilgang. Mange av våre ansatte har gjort kurset hjemme, forteller Ellen Grefstad, kvalitetsleder hos Smart Club.- Kurset er lett forståelig med et enkelt brukergrensesnitt. Vårt mål er at alle som jobber med dagligvarer og hele ledelsen skal gjennomføre kurset, sier Grefstad. Til nå har rundt 70 prosent av målgruppen gjennomført kurset.

Grunnopplæring

- Dette er midt i blinken for skoleungdom og andre ufaglærte som for eksempel jobber i ferskvaredisker i butikk. Det er helt grunnleggende kunnskap presentert på en veldig pedagogisk måte, sier rådgiver Berit Foss Hille ved Nofima Mat. Nofima Mat har kvalitetssikret innholdet, mens Didac har produsert kurset.

Didac har tidligere utviklet ferdige nettkurs og elæringsplattformer til norsk og svensk varehandel.

Fenger ungdom

- Jeg har veldig tro på dette opplegget, og er imponert over hva Didac fikk til av innspillene vi ga dem. Vi synes det ble et flott opplegg for bransjen, sier Foss Hille. Hun har selv en 17-åring i huset, og vet hvor vanskelig det kan være å fange ungdommens interesse.

- For skoleungdom er dette tørt stoff som de lærer veldig lite om på skolen. Barn får altfor lite opplæring i kjøkkenhygiene. Derfor er det så viktig med god grunnopplæring, sier Foss Hille.

Kundetilpasset

Målgruppen er alle som i sitt daglige arbeid kommer i kontakt med fersk mat, som for eksempel ansatte i dagligvarehandelen, storkiosker, bensinstasjoner og ulike type serveringssteder. Kurset tar 30-45 minutter og avsluttes med en flervalgstest. Kurset ble opprinnelig laget for Smart Club, men er nå åpent for alle.- BASIS Trygg mat kan tilpasses den enkelte kjede med videoer og bilder slik at brukeren får presentert relevante eksempler fra egen virksomhet, sier markedssjef Harald Kirkebø i Didac.

Godt samarbeid

- Didac skal være gode på teknologi og pedagogikk, innholdet kommer fra aktører som har spisskompetanse på faget. Innen fagområdet trygg mat var det naturlig å ta kontakt med Nofima Mat, som fremstår som en seriøs og faglig tung aktør, sier Harald Kirkebø.

- Som kursutvikler er vi avhengig av å få en god innføring i temaet som det skal utvikles nettkurs i, og en prioritering i hvilke emner som er de viktigste. Fagpersonene hos Nofima Mat var dyktige i å prioritere i et stort fagstoff, samtidig som de hele tiden bidro med gode vurderinger i forhold til målgruppen for kurset og hensikten med det, sier markedssjefen.

Kilde: www.matforsk.no

Powered by Labrador CMS