Sca tørkepapir

Miljøprofil blir viktigere for kundene

Produsentenes miljøprofil blir stadig viktigere for innkjøperne i fremtiden. Dette er konklusjonen på en studie utført av SCA Tissue Europe blant innkjøpere. Studien, som involverte innkjøpere i Frankrike, Sverige, Tyskland og Storbritannia, tok for seg i hvor stor grad miljøvurderinger påvirket innkjøpernes valg av produkter.

Publisert

Pris og kvalitet viste seg å være de to viktigste faktorene som ble vurdert, mens betydningen av miljøet varierte fra land til land. I Sverige og Frankrike ble det nevnt spontant, mens miljøet som innkjøpsfaktor ofte ble neglisjert i Tyskland og i Storbritannia.

I alle landene antok man imidlertid at miljøets betydning vil øke i fremtiden.

Strengere lovgivning

- I og med at ny og strengere lovgivning sannsynligvis vil vedtas, er det en generell oppfatning av at miljøet snart vil bli å finne høyere på prioriteringslisten, sier Category Marketing Director hos SCA Tissue Europe, Bengt Eriksson.

Innkjøpere innenfor privat sektor, hotell, restaurant og catering, i industrien, rengjøring, bygningstjenester og offentlig forvaltning ble spurt om sin mening.

Studien avdekket at mange kunder bruker miljømerker til å avgjøre et produkts miljømessige troverdighet. Det er imidlertid få som undersøker hva miljømerkene faktisk står for.

Miljømerker

- Flertallet av kundene ser ut til å stole på at de myndighetene som administrerer miljømerkingen har gjort jobben for dem. Miljømerkene bruker imidlertid ulike kriterier til å vurdere et produkt, og enkelte produsenter bruker miljømerker som ikke er gjenstand for ekstern kontroll. Vi fant at innkjøperne i liten grad vet hva disse miljømerkene betyr, sier Eriksson.

Han bemerker at selv om det er behov for miljømerking, innebærer miljødebatten mye mer enn bare å sette etiketten miljøvennlig på et produkt.

- Et produkt bør ikke vurderes isolert. Selskapet som produserer produktet bør også evalueres ut fra sine miljøretningslinjer, sier Eriksson.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS