kortbru_høy_colourbox

Kortbruk spiser driksen

Driks som betales med kort havner heller i eierens lommer enn servitørens, ifølge det svenske Hotell- og restaurantfagforbundet.

Publisert

I California har Starbucks-kjeden blitt dømt til å betale ut over 500 millioner driks-kroner til sine ansatte, og i England rapporterer avisa The Independent at serveringssted-eiere legger beslag på driks og "service charge", som ofte legges til regningen.

Også i Sverige har det blitt et problem at driksen havner i lomma på sjefen, skriver na24.no.

Kort-driks til sjefen

Ifølge avtalesekretær i det svenske Hotell- og restaurantfagforbundet (HRF), Mats Hansson, gjelder dette særlig når det betales med kort:

- Jeg kan ikke tenke meg at driksen man betaler med kredittkort kommer servitørene til dels. Den går direkte til eieren. Iblant har man et system der man deler på driksen slik at eieren får 50 prosent og de som jobber får resten, sier han, ifølge na24.no.

- Ikke hos de seriøse

Servitrisen Jennie Fredman har jobbet på mange serveringssteder i Stockholm gjennom årene, men aldri opplevd at arbeidsgiveren har lagt beslag på driksen, melder nettstedet.

- Jeg har hørt av bekjente at det forekommer, men jeg tror det kommer an på hvor man jobber. De bedre serveringsstedene i Stockholm kunne aldri gjort noe sånt, da ville personalet sagt opp med en gang, sier hun.

Mats Hult, administrerende direktør i arbeidsgiverorganisasjonen Sveriges hotell- og restaurangföretagare, tror heller ikke det er særlig vanlig at eierne av serveringsstedene snyter til seg driksen fra de ansatte:

- Vår anbefaling er at eieren ikke skal blande seg inn i det der med driksen. Det er en transaksjon mellom gjesten og servitøren som eieren ikke har noe med å gjøre.

Nye kortlesere

Nå har også mange serveringssteder valgt å erstatte sine kortlesere med nye, der kvitteringene mangler en linje hvor kunden kan fylle inn driks. Det er ikke servitør Jennie Fredman særlig begeistret for.

- Da må man som servitør spørre gjesten om de vil gi driks før man drar kortet, og det gjør man jo ikke.

Hva er best?

Hulth synes kontakt driks er det beste.

- I for eksempel Danmark forekommer bare driks i kontakt form, og slik unngår eierne av serveringsstedene de kompliserte reglene knyttet til skatt og arbeidsgiveravgift.

Mats Hansson i det svenske hotell- og restaurantfagforbundet mener på sin side at det beste er null driks.

- Vi synes at driks er et foreldet system. Vi liker hvite penger og mener det er bedre med god lønn i stedet for kompensasjon for bra service på regningen.

(Kilde: na24.no)

"
Powered by Labrador CMS