Kaffebrenneriet-Aker-Brygge
Kaffebrenneriet-Aker-Brygge

Kaffebarene motsyklisk opp når konjunkturene går ned

Hos Kaffebrenneriet møtes handel og servering.  Og det er god butikk: I 2007 omsatte kjeden for nærmere 93 millioner kroner netto, og 11,2 millioner lå igjen på bunnlinjen. En resultatmargin omtrent som tidligere år. 2008 tegner enda bedre. Det skyldes at kaffebarer og quick-servicerestauranter går motsyklisk opp når konjunkturene går ned.

Publisert

– Vi driver innenfor faghandel. Faget er kaffe, sier Steinar Paulsrud, gründer og medeier av Kaffebrenneriet AS, som foreløpig består av 18 kaffeforretninger. Ikke bare selger de kaffe og kaffeutstyr for hjemmebruk, de er også kaffebarer i høyeste potens.

CoE

Men ”Kaffebrenneriet formidler ikke hvilken som helst kaffe. Rammen er Cup of Excellence (CoE), et globalt kvalitetssystem for smaksrangering av kaffe. Rangeringen foregår ved at kaffefarmer sender inn prøver fra årets produksjon til juryering i respektive hjemland. I for eksempel Colombia er det i første omgang 400 prøver som smaksbedømmes. De 50 beste går videre til å bli bedømt av en internasjonal jury. 20–40 kaffepartier bedømmes til slutt som så gode at de får delta på internettauksjon hvor verdens mest kvalitetsbevisste kjøpere konkurrerer om verdens beste kaffer.

Størst i Europa

– Vi er litt stolte av at Kaffebrenneriet er størst i Europa på innkjøp av CoE-kaffer, sier Paulsrud. Og han er ikke mindre stolt av at egne medarbeidere er godkjent som internasjonale jurymedlemmer, altså smaksdommere. Ja, i løpet av kort tid er hele seks av Kaffebrenneriets medarbeidere godkjent etter et intensivt opplærings- og testprogram. Produktsjef Morten Aarnæs er for lengst klar, sammen med Synøve Pedersen som leder kursingen, og de får nå med seg gründerne Paulsrud og Thomas Pulpan, samt John Arild Stubberud og Cecilie Totland.

Kaffepartiene kjøpes og importeres i egen regning, brennes av spesialkaffefirmaet Solberg & Hansen, men bare for oppdragsgiveren. Noen partier brennes i eget butikk-kaffebrenneri i Universitetsgata.

God butikk

Kaffe er fag tvers igjennom for Kaffebrenneriet. Men det er også i en annen forstand god butikk. Kaffebarer har grodd opp som paddehatter de siste ti årene. Men de færreste går bra økonomisk. Faktisk går de fleste dårlig, det viser skrøpelige bunnlinjer. Kaffebrenneriet er unntaket: Butikken går glimrende.

Hva gjør dere for å få det til så bra som de fleste andre ikke gjør? – I tillegg til å dyrke kaffe som fag på høyeste nivå, investerer vi i våre medarbeidere. Gir dem skikkelig opplæring, og følger dem opp. Lederne ute i butikkene, som først har kvalifisert seg for jobben, vises tillit ved å få delegert reelt ansvar for driften i sin butikk. Det er ingen i bakrommet som regelmessig dukker opp for å kikke dem over skulderen.

Forbilledlig egenkapital

Ikke bare gode driftsresultater hvert eneste år, men også en forbilledlig egenkapital? – Ja, vi trenger soliditet for å kunne opprettholde standarden. Alle gamle butikker er pusset opp. Ingen er eldre enn tre år uten oppgradering. Alt dette skjer med egenkapitalfinansiering. Det er sånn vi vil ha det, poengterer Paulsrud.