Hotellrom

Hotelltyveriene florerer

Hvert år mister verdens hoteller verdier for millioner av kroner, fordi hver fjerde gjest forsyner seg av hotellenes eiendeler.

Publisert

I en undersøkelse utført av det amerikanske nettreisesamfunnet TripAdvisor innrømmet 22 prosent av de spurte hotellgjestene at de hadde forsynt seg med alt fra badekåper til pyntegjenstander.

I USA utgjorde slike tyverier ifølge bransjeorganisasjonen The American Hotell & Lodging Society et tap på rundt 100 millioner dollar, et tall som også inkluderer det de hotellansatte nasker.

Forunderlig nok er vaskekluter en av de mest populære ting å snike med seg i kofferten, i hvert fall hvis vi skal tro hotellkjeden Holiday Inn, som hvert år mister omkring 100 000 vaskekluter.

Håndklær og toalettbørster

I Storbritannia er det især håndklær som hotellene jevnlig må erstatte, etter at gjestene har forlatt sine værelser.

Ifølge en undersøkelse foretatt blant 1000 hotell i magasinet Caterer and Hotelkeeper nevnte hver tredje hotellansatt håndklær som den mest populære souveniren, mens hver femte opplevde å miste badekåpene.

Stort problem for norske hotell

Det foreligger ingen norsk statistikk på dette området, men ifølge NHO Reiseliv dreier det seg trolig om flere millioner kroner i året også her til lands. - Hotellgjester som stjeler, er et problem for hotellene, sier fagsjef Bjørn Ketilsson i NHO Reiseliv til dinside.no.

Han forteller at det heller ikke er tilfeldig hvem som lar seg friste. Problemet er særlig stort i sommersesongen, da hotellene ofte har mange gjester som vanligvis ikke bor på hotell. Enkelte stopper ikke ved håndkleet og sjampoflasken, det finnes flere eksempler på fantasifull nasking.

Gullfiskene stjålet

På et hotell i Trondheim ble for eksempel gullfiskene i akvariet i resepsjonen stjålet. Blant besøkende fra andre land er det også særlig én ting som går igjen: Flere turister fra land hvor folk bare sover med laken, oppdager gjerne fordelen med dyner under norgesbesøket. Så det forsvinner også en del dyner.

Amnesti for tilbakelevering

Renaissance Mayflower Hotel i Washington lanserte for en tid tilbake et no-questions-asked amnesty-program for tilbakelevering av ulike gjenstander gjester har nasket med seg gjennom de 80 årene hotellet har eksistert, ifølge USA Today.

Begjæringen resulterte blant annet i at to bankettstoler fra 1920-tallet og en 20-liters punsjbolle fra 1950-årene har kommet tilbake til sine rettmessige eiere. I Norge er det ingen hotell som har gjort noe tilsvarende, men de norske hotellene gjør det de kan for å hindre at ting blir stjålet.

Plakett bak malerier

Bak bilder som henger på veggen henger det gjerne en plakett hvor det står noe á la Her henger ..., med tittelen på bildet og navnet på kunstneren, og bare et slikt tiltak virker ofte preventivt. Mange potensielle hotellnaskere stopper faktisk når de får øye på en slik plakett.

Toalettruller og lyspærer

Men det er langt fra bare disse artiklene som appellerer til hotellgjestenes tjuvaktige sider. Også toalettruller og lyspærer figurerer høyt på listen over ting som forsvinner. Jyllands-Posten skriver på sine reiselivssider om hvor merkverdige ting folk egentlig kan finne på at ta med seg fra hotellværelset.

"I tillegg til håndklær og badekåper har hotell blant annet også opplevd å mangle toalettseter og toalettbørster. En uheldig hotelleier har dessuten opplevd at få hunden sin stjålet, en annen har mistet et dørhengsel, mens en gjest på et tredje hotell hadde tatt spionøyet i døren med seg hjem.(Kilder: dinside.no og jp.dk)

"
Powered by Labrador CMS