Reiseliv 2008
Reiseliv 2008

Globalisering på Reiseliv 2008

Det er klart for årets store reiselivsmesse på Lillestrøm. Den åpnes i morgen, og årets messe tar for seg det heteste temaet om dagen, globalisering.

Publisert

Den norske reiselivsbransjen har vokst i rekordfart de siste årene. Bare i 2005 ble det etablert over 50 nye bedrifter i næringen, 48 prosent flere enn året tidligere.

Klima på alvor

I forkant av årets store Reiselivsmesse råder norske bransjeeksperter både nye og gamle aktører til å ta globaliseringen på alvor.- Etter hvert som folk verden over reiser stadig mer, har globaliseringen, som muligens treffer reiselivet hardere enn de fleste andre bransjer, for alvor satt sitt preg på verdens reiselivsaktører. Store internasjonale hotellkjeder og flyselskaper kjøper seg opp i stadig flere land, og mellomstore nasjonale bedrifter må ofte gi tapt for sterkere merkevarer, sier reisebransjedirektør i HSH, Rolf Forsdahl. Debatt i morgen

Torsdag 10. januar leder han en debatt om nettopp globalisering i reislivsnæringen under den årlige messen Reiseliv, som arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm.

Under reiselivsmessen samles 15 000 bransjefolk og innkjøpere fra næringslivet. I fjor ble messen også besøkt av 27 000 reiselystne nordmenn under publikumsdagene. Messen pågår fram til og med søndag.