Figgjo logoi1
Figgjo logoi1

Blir det nytt gull med porselen fra Figgjo?

Figgjo AS oppnår stadig oppmerksomhet ved å lansere innovative produkter for det profesjonelle markedet. Rogaland-firmaet var sentral i forbindelse med Bocuse d'Or Europe i sommer og Figgjo-produktene er også i søkelyset når det norske kokkelandslaget nå skal delta i kokke-OL i Erfurt i Tyskland

Publisert

Hva gjør Figgjo for å lykkes?

Et kontinuerlig samarbeid med kokkefaglige miljøer er viktig for en porselensprodusent rettet mot det profesjonelle kjøkken, heter det i en pressemelding fra den norske produsenten,

Figgjo AS har et tett samarbeid med NKL, Norges Kokkemesteres Landsforening og NKF, Nordisk Kjøkkensjefsforening. Den første offisielle avtalen med NKL, ble signert i 2000 og partene har siden den tid hatt et nært og viktig samarbeid. Figgjo AS bidrar til at de profesjonelle kokkene skal ha det beste porselenet ved presentasjon av maten.

Produkter for konkurransene

Ved kulinariske konkurranser og profesjonelle arrangement er Figgjo AS stadig på banen ved å utvikle produkter spesielt til bruk under konkurransene. Som partner av Bocuse d'Or Europe 2008 som ble arrangert i Stavanger i juli, utviklet Figgjo AS tallerkenene Figgjo Duell til den europeiske semifinalen.

Les også: Hjemmeseier for Norge i Bocuse d'Or Europe

Disse tallerkenene ble utviklet i samarbeid mellom Figgjo AS og Eivind Hellstrøm, president i Bocuse d'Or Europe 2008 og eier av den prestisjefylte restauranten Bagatelle i Oslo.

Figgjo Duell fikk mye oppmerksomhet og ble offisielt lansert for det profesjonelle markedet i september 2008.

Tallerkenen bidrar

- En tallerken som bidrar med å fremme en kokk til å bli verdensledende, er ikke

"

en hvilken som helst tallerken, sier Sven Erik Renaa, leder for Det Norske Kokkelandslaget.

- Vi som kokker er avhengige av spennende tallerkener for å oppnå en maksimal matpresentasjon. Derfor er et samarbeid med Figgjo AS av stor verdi for oss som gir oss mulighet til innspill ved utvikling av nye produkter".

Samarbeider om utvikling

Utvikling av nye produkter kan ha mange ulike utgangspunkt. Som oftest blir de mest nyskapende formene til ved at en profesjonell kokk savner et produkt til en spesiell rett eller presentasjon.

Dette blir starten for Figgjo til å undersøke hvilke muligheter som ligger i ideen, hvordan produktet kan passe til flere brukere og hvordan dette kan overraske kokken og gjesten. I samarbeid med Kokkelandslaget har Figgjo ved flere anledninger tatt ideer fra den spede begynnelse, via prototyper som brukes i konkurranser til ferdige produkter som lanseres i Figgjos sortiment.

Ved å ha idé utveksling og produktutvikling sammen med profesjonelle kokker, får Figgjo mulighet til å kombinere kompetanse på design og material med den beste faglige kompetansen på mat.

Kokke-OL

Det neste store arrangementet er Kokkens Olympiade i Erfurt i oktober 2008.

Les også: Kokkelandslaget sikter mot OL

I den forbindelse har Figgjo utviklet særegne produkter til Det Norske Kokkelandslaget. Figgjo gleder seg til å se NKL konkurrere om gullet blant 30 nasjoner på deres tallerkener. Norske kokker er i vinden! Geir Skeie vant gull i sommer under den prestisjefulle kokkekonkurransen Bocuse d'Or Europe 2008.

Blir det nytt gull til norske kokker i OL i oktober?

Pressemelding

Om NKL

Norges Kokkemesteres Landsforening er en ideell interesseorganisasjon med medlemmer over hele landet som arbeider på frivillig basis for faglig utvikling og fremme av kokkefaget og dets utøvere.

Om Olympiaden 2008

Den kulinariske olympiaden i 2008 holdes i Erfurt i Tyskland 19-22 oktober. Over 30 nasjoner deltar i denne prestisjetunge konkurransen. Konkurransen gjennomføres under Inoga messen som er en av Europas største messer for bransjen.

I tillegg arrangeres det konkurranse for like mange nasjonale ungdomslag og militære lag. Totalt i alle konkurransene er det 1200 deltakere.

Om Det Norske Kokkelandslaget

Det Norske Kokkelandslaget består av elleve dyktige kokker, og ledes av manager Sven Erik Renaa og kaptein Gunnar Hvarnes. I løpet av ett år bruker laget opp mot 80 dager på treninger og aktiviteter.

Deres fokus og resultater er en inspirasjonskilde til hele kokke-Norge, og Det Norske Kokkelandslaget er Norges Kokkemesteres Landsforenings spydspisser. I internasjonale konkurranser representerer laget Norge, og bruker så langt som mulig norske råvarer. Lagets drivkraft er å få frem det optimale resultatet som viser utmerket teknikk, kunst og ikke minst smak.

Om Figgjo AS

Figgjo AS har opparbeidet en posisjon som en trendsettende porselensprodusent for det internasjonale profesjonelle kjøkken. Utvikling av denne posisjonen er basert på høy innovasjonsevne, bekreftet gjennom en rekke designutmerkelser i Norge og utlandet.

Figgjos satsing på nyskapende design og helhetlig merkevarebygging har brakt Figgjos produkter inn på prestisjefylte hoteller og restauranter, kantiner og institusjoner i Europa, Midt-Østen og Asia.

Figgjos produkter selges gjennom samarbeidende distributører i ca. 35 land i tillegg til Skandinavia.

Figgjos 157 ansatte er alle lokalisert i et kreativt arbeidsmiljø på Figgjo i Rogaland i Norge.

"