Smørekurs-med-ISS-
Smørekurs-med-ISS-

Ferdigsmurt og velsmurt

ISS Catering har sammen med Lantmännen Unibake gjennomført smørekurs for over 300 av sine kantinemedarbeidere i løpet av september og oktober. Kompetanseheving, nyutvikling og kunnskapsdeling er en viktig faktor når leverandør og kunde samarbeider om et slikt kurs, sier Ingun Skaar i ISS. Å få med seg deltagere til kursene har gått som en lek - nye impulser gir motivasjon i hverdagen. 

Publisert

Kantinekundene blir mer og mer forventningsfulle.

Nordmenn reiser mer, snapper opp nye ideer og er mer mottakelig for ny mat. Lunsjen skal være en opplevelse i hverdagen. Det skal se godt ut, det skal smake godt, vi skal vite hva vi spiser og det bør være sunt. I tillegg bør man ikke servere det samme hver dag. Med andre ord, kantinene har større krav til seg nå enn før, og de ansatte må kurses.

Målet til ISS og Lantmännen Unibake har vært å inspirere til nye måter å smøre og presentere produktene på. Det skal være enkelt for alle å gjennomføre, men allikevel oppleves som nytt og spennende for gjestene.

Sammen har man skreddersydd kurspakker slik at alle deltagere får lik opplæring og kunnskap. Det er Lantmännen Unibake sine distriktssjefer som har gjennomført kursene, og Ingun Skaar skryter av den jobben de har gjort.

Hun legger til at det er viktig at man kan dele av hverandres kunnskap og erfaring og jobbe mot samme mål. Det at kurset er forankret i vårt kantinekonsept Mat og Mennesker gjør at man får en fin helhet på smørekurset.

Klarer kantinene å følge opp etter at kurset er slutt?

Det skal bli veldig spennende å se, sier Skaar. Prioritet nr. 1 er å fornye oss, og selvfølgelig jobbe med at våre ansatte følger opp ute på den enkelte kantine. Det er viktig for oss at kunden opplever en forskjell. Dette vil vise seg i neste kundeundersøkelse som vi gjennomfører. I tillegg vil vi jo se på salget av nysmurt om vi har fristet flere kunder.

Oppfølgingen i etterkant blir også veldig viktig. De blir nå sett på som en sparringspartner og rådgiver, og kantinene setter pris på denne kompetansen.

Noen av uttalelsene som har kommet fra kursdeltagere i etterkant viser i hvert fall at opplegget har vært vellykket:

" Åååå, i morgen gleder jeg meg til å gå på jobb. Jeg begynte egentlig å gå litt lei av jobben min, men nå er jeg kjempemotivert igjen."

"Her snakker vi om skikkelig samarbeidspartner og ikke bare et vanlig leverandør/kunde forhold. Det overrasker meg ikke særlig når det gjelder Lantmännen da. Her er servicenivået skyhøyt!" sier Ingun Skaar hos ISS.

I ettertid ser vi at selv med mye kursing og kveldsoppmøte klarer vi å engasjere medarbeidere i større grad. De setter pris på faglig påfyll i hverdagen og mer informasjon gir mer involvering. ISS kommer derfor også i 2009 å ha fokus på kompetanseheving og spennende kantiner med et optimalt utvalg.