Hemsedal logo
Hemsedal logo

Hemsedal Turistkontor fikk reiselivsprisen

Hemsedal Turistkontor mottok i kveld Reiselivsprisen 2008 under tilstelningen Skaperkraft 2008 i Oslo Konserthus. Det er Innovasjon Norge som står bak prisen som henger høyt for norske destinasjoner. Prisen er på 200 000 kroner.

Publisert

Foruten prisvinneren, var De historiske hoteller og spisesteder med hovedkontor i Bergen og Base Camp Spitsbergen, nominert.

Den første reiselivsprisen ble delt ut i fjor. Da ble vinneren Ekstremsportveka på Voss.

Cecilie Skog og Per Arne Tuftin var prisutdelere under festtilstelningen i Oslo Konserthus, der 1400 mennesker var til stede.

Systematisk arbeid året rundt

Hemsedal er en av Norges 10 største destinasjoner, men har slitt med den klassiske utfordringen for typiske skidestinasjoner; å få flere helårlige arbeidsplasser, stabil sysselsetting og mindre gjennomtrekk av sesongarbeidere.

For å klare dette har Hemsedal jobbet systematisk med å utvikle sommersesongen med mål om denne skal bli lønnsom isolert sett for de fleste aktørene.

For å gjøre sommeren/høsten mer attraktivt er det satset på produktutvikling med fokus på tilrettelegging for den individuelle gjest nasjonalt og internasjonalt.

Satt i system

De siste årene er følgende produktutviklingsideer unnfanget og satt i system:

Hemsedalskortet: Et fordelskort i markedet som inkluderer en del aktiviteter og attraksjoner for alle gjester som bor i Hemsedal i perioden juni-september. Kortet er gratis for gjesten slik at det i første omgang vil bidra til å gi overnattingsbedriftene økt etterspørsel og mulighet for en bedre pris. Har ført til 50 prosent økning i antall personer i skiheisen om sommeren og økt oppholdstid.

Topp 20 vandreprogrammet: Merking, skilting og gradering av 20 toppturer fra lette blå og grønne til mer avanserte røde og svarte turer. Sommeren 2006 skrev over 22 000 personer fra 44 nasjoner og fem verdensdeler seg inn i toppturbøkene på Topp 20. En ubetinget suksess og Hemsedals mest populære sommeraktivitet.

Sykkelsatsing: Utvikling av 240 kilometer sykkelruter (14 ruter) er nå skiltet merket og gradert som Topp 20 og turveiene, samt to sykkelparker åpnet

Ørretsafari: Nisjeprodukt med stor opplevelsesverdi og drives av selskapet Norske opplevelser. "Sjøsatt" i 2007 og 100 prosent vekst sommeren 2008.

Fjellturer med historisk sus i Hemsedalsfjella: Serie guidede fjellturer med lokale kulturloser hver lørdag fra juli til først i oktober. Nisjeprodukt med flott kombinasjon av fjellsport og unike kulturopplevelser.

Sognefjordcruise: Sognefjordcruiset er utviklet over 5 år i samarbeid med Sognefjorden AS som har båten MS Sognefjell. Tilpasset utenlandske gjester i Hemsedal med spesielt fokus på alle de som oppholder seg i Hemsedal 3-5 døgn. 1365 gjester fra Hemsedal deltok sommeren 2007 og 1239 personer sommeren 2008.

Stor innovasjonsevne

Innovasjonsevnen i bygda er stor, og innen både reiseliv og landbruk som er de to hovednæringene er det stor evne til å tilpasse seg nye trender, markeder og behov. Det er ofte kort vei fra idé til handling. Hemsedal er også en aktiv eier og drivkraft i ARENA-prosjektet Innovativ fjellturisme.

- Hemsedal Turistkontor har imponert oss i Innovasjon Norge med å jobbe målrettet over flere år, de har vist en veldig stayerevne. De har brukt egen og ekstern kompetanse til å bygge nye sommerprodukter og de har vist at de får ting til. Hemsedal Turistkontor bidrar til fellesskapet, de er blant pionerene innen innovativ fjellturisme og de hjelper andre destinasjoner. Alt de gjør, er festet i strategien de har lagt og dette har gitt dem stor suksess, sier Toini Ness, seniorrådgiver hos Innovasjon Norge Buskerud og Vestfold.