Synnøve Finden logo
Synnøve Finden logo

Synnøve Finden og Den blinde Ku satser på økologiske gourmetoster

Synnøve Finden og osteprodusenten Den blinde Ku går sammen om å etablere et salgsselskap for økologiske produkter. Det nye selskapet skal være Synnøve Findens spydspiss i satsingen på smaksrike og økologiskproduserte oster.

Publisert

Forbrukere i Europa etterspør stadig mer økologisk mat, og Norge er intet unntak:

I første halvår økte salget av økologiske matvarer med 40 prosent i forhold til samme periode i 2007.

Få økologiske oster

Salgs- og markedsdirektør Harald Bjerknes i Synnøve Finden påpeker at selskapet den siste tiden har hatt et sterkt søkelys på produktutvikling og kategoribygging

- Vi ser store muligheter i økologiske produkter, og har pekt ut det som et av satsingsområdene i vår strategiske plan, sier Bjerknes.

Det finnes en rekke økologiske produkter på markedet, men økologiske oster er det lite av. Den blinde Ku er et sterkt merkenavn, godt kjent for sine prisvinnende gourmetoster.

Utvide produktspekter

- Når vi i Synnøve Finden nå har bestemt oss for å satse på økologiske oster, og ønsker å utvide vårt produktspekter i kategorien dessert- og gourmetoster, er Den blinde Ku den beste samarbeidspartneren vi kan få, sier administrerende direktør Thorbjørn Graarud i Synnøve Finden.

Synnøve Finden og Den blinde Ku skal eie henholdsvis 51 og 49 prosent av aksjene i det nye selskapet. Det skal kjøpe gourmetoster av Den blinde Ku, mens Synnøve Finden på sin side skal stå for butikkoppfølgingen.

Anerkjente oster

Gründeren av Den blinde Ku, Inger S. Rosenfeld, har utviklet blant annet de anerkjente dessertostene Camenås og Ingers Blå.

- Vi har solgt ostene våre til de store kjedene i flere år, men har hele tiden slitt med butikkoppfølgingen. At vi nå kan dra nytte av salgskorpset til Synnøve Finden, er en enestående sjanse for oss, fremholder Rosenfeld.

Alt økologisk

Den blinde Ku har lagt om all osteproduksjon til økologisk ost fra i vår, og vil i første omgang tilby fire oster i ny, lekker forpakning gjennom det nye salgsselskapet. Flere nye og spennende oster er dessuten klare for lansering, og vil komme på markedet etter hvert.

Sissel Rosenfeld, datter av Inger S. Rosenfeld, er ansatt som daglig leder i det nye selskapet.

- Selskapets produkter skal kjennetegnes av økologiske produksjonsmetoder og gode smaksopplevelser. En av mine viktigste oppgaver blir å vurdere nye produkter som kan passe naturlig inn i vår økologiske produktportefølje, sier Sissel Rosenfeld.

Pressemelding