Knekkebrød og fisk omega3
Knekkebrød og fisk omega3

Lite omega-3 for pengene

Stadig flere matvarer markedsføres med at de inneholder omega-3. Men ikke alle inneholder det hjertegode fiskefettet. - Omega-3 fra planter er ikke i nærheten av å ha samme gunstige effekt på helsen som omega-3 fra fisk og sjømat, sier forskningssjef Livar Frøyland i Nifes, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning.

Publisert

I butikkhyllene finner vi for eksempel knekkebrød med linfrø, som ifølge produsenten er naturlig rikt på omega-3 fettsyrer.

- Men helsebevisste forbrukere tar feil hvis de tror de kan bytte ut fisken med et knekkebrød drysset med linfrø, sier Frøyland.

Dråpe i havet

Du må sette til livs enorme mengder linfrø for å dekke kroppens behov for omega-3. Svenska Dagbladet har regnet ut at du må spise 311 skiver knekkebrød med linfrø for å få like mye omega-3 som fra en liten sildebit på 25 gram.

- Omega-3 fra planter har nok en viss effekt, men det er som en dråpe i havet i forhold til omega-3 fra fisk. Vi kan ikke sette likhetstegn mellom omega-3 fra planter og fisk, sier Frøyland.

Dokumentert effekt

Det er bare omega-3 fra fisk og sjømat som har dokumentert effekt mot hjertesykdommer og andre sykdommer som depresjon.

- Forskjellen på omega-3 fra sjømat og planter kan være vanskelig å holde rede på for folk flest. Og det blir ikke lettere når knekkebrød og andre produkter markedsføres med at de inneholder omega- 3, som om all omega-3 gir samme gunstige helseeffekt, sier forskningssjef Livar Frøyland.

Merke fisken?

På fiskepakningene du finner i butikkene, er det derimot lite informasjon om omega-3.

- Sjømatnæringen kan absolutt bli flinkere til å merke produktene med omega-3. Det er jo fisk og sjømat som er den suverent beste kilden til omega-3, sier konsernsjef Ole-Eirik Lerøy Seafood.

Lerøy er storprodusent av laks og har nå designet en omega-3-logo for å merke lakseproduktene tydeligere

Informasjon

- Folk skal finne mer informasjon på fisk og sjømat. Folk er opptatt av helsen sin og ønsker å øke inntaket av omega-3. Vi skal gjøre det enklere å finne ut hvor mye omega-3 det er i sjømaten og fortelle hvorfor den er bra både for den fysiske og den mentale helsen.

Han synes ikke det er negativt at andre matprodusenter bruker omega-3 i sin markedsføring.

- Det er heller en ekstra drahjelp for sjømatnæringen Men ingen skal være i tvil om at fisk og sjømat er det smarteste omega-3-valget, sier Ole-Eirik Lerøy.

Mest i sild

Omega-3 finnes i all sjømat, men det er mest av den i fet fisk.

Dagsbehovet for en voksen person er på 2-3 gram omega-3. Ett gram finner du i

* 25 gram sild

* 35 gram makrell

* 50 gram laks

Newswire